Rögle värvar backen Johannes Johannesen
Publicerad: 2023-04-12
Lagbygget 2023
Ännu en back är på plats inför säsongen 2023-24. Nu har den norska landslagsbacken Johannes Johannesen skrivit på ett kontrakt över två säsonger.
– Det känns som en bra plats att utvecklas och bli bättre på, säger 26-åringen.

Efter Moras förlust mot MoDo i det HockeyAllsvenska slutspelet laddar backen Johannes Johannesen om inför nästa äventyr. Det äventyret blir i Ängelholm och Rögle med start säsongen 2023-24.

Den norska landslagsbacken blir nästa pusselbit i Chris Abbotts lagbygge. Johannesen kommer senast från spel i Mora IK där det blev 22 poäng (4+18) på 49 grundseriematcher.

– Det känns väldigt kul. Jag ser fram emot att komma ner och få komma igång. Jag har hört mycket bra om klubben och vet att de gjort mycket bra de senaste åren och fått fram väldigt många bra spelare. Det känns som en bra plats för att utvecklas och bli bättre.

Hur skulle du beskriva dig som spelare?

– Jag är en granska allround tvåvägsback som försöker vara stabil och kan spela i båda delarna av isen.

Johannesen blir Rögles sportchef, Chris Abbotts, tredje nyförvärv inför säsongen 2023-24 efter Thomas Gregoire och Petr Kvaca.

– Det är en spelare som utvecklats mycket de senaste åren och har gjort det väldigt bra i Allsvenskan för Mora. En rörlig tvåvägsback som gör ett bra jobb vid blålinjen med att få ner puckarna mot mål. Han är solid i defensiven och en spelare som vi kommer kunna lita på i alla situationer, säger Chris Abbott.

När Rögle BK når Johannesen på telefon sitter han nedsjunken i soffan och i vanlig ordning är det sport som är igång på tv:n.

– Min tjej är tidigare norsk mästare i tennis och jobbar i studion. Så jag sitter och tittar på det.

Vad brukar du göra när du inte spelar hockey?

– Då blir det bland annat lite golf på sommaren. Annars tittar jag mycket på sport och är allmänt sportintresserad. Det blir allt från fotboll, golf, tenns – det som går på tv:n.

Den 26-åriga norrmannen är född i Stavanger och representerade Viking Hockey och Stavanger Oilers under sin juniortid. Backen har tidigare representerat svenska klubbar som Frölunda, Oskarshamn, Leksand och Västervik. Backen har spelat flera VM för sitt Norge och har totalt noterats för 140 A-landskamper.

Gissar att du stött på Erlend Lesund under din karriär?

– Jag känner Erlend från landslaget och det hjälper ju lite att ha ett känt ansikte när man kommer ner. Kul att få prata lite norska lite då och då också.

Flyttlasset till Ängelholm går senare under veckan innan det är dags för att samlas med norska landslaget inför VM.

– Jag kommer ner till helgen med alla möbler och sen åker jag vidare till landslaget där jag förhoppningsvis ska spela VM. Sen kommer jag ner igen i juni för att träna.

Vad ser du fram emot mest med att komma till Rögle?

– Jag har hört att det är väldigt bra och högljudda fans i arenan. Det ska bli häftigt att få uppleva det, avslutar Johannesen.

Anton Toft