Rögle lånar in forwarden Simon Hjalmarsson
Publicerad: 2023-02-14
Rögle har gjort klart med ännu en förstärkning inför slutspurten av SHL – nu med den rutinerade forwarden Simon Hjalmarsson. Forwarden lånas in resten av säsongen från Vasa Sport.

– Det känns väldigt kul att vara tillbaka. Desto närmare Ängelholm jag kom, desto större leende blev det på läpparna. Klart att jag är glad över att få komma hit och avsluta säsongen här. Förhoppningsvis ska det bli en lång vår, säger Simon Hjalmarsson.

34-årige Hjalmarsson spelade i Rögle säsongen 2009-10 och noterades då för 20 p (11+9). Nu lånas han som nämnt in från det finska Liiga-laget Vasa Sport. Forwarden kom till den finska klubben inför säsongen och har hittills gjort 42 p (12+30). Hjalmarsson är redan på plats i Ängelholm och finns tillgänglig för spel mot Skellefteå.

– Jag känner Simon ganska bra genom att både ha spelat med och mot honom under några år. En spelare som fortfarande spelar på en väldigt hög nivå och som kommer in med mycket erfarenhet. Jag är väldigt exalterad över att få in Simon under resten av säsongen, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Hjalmarsson har bland annat erfarenhet från klubbar som Frölunda, Luleå, Linköping samt spel i CSKA Morska och KHL. Forwarden har spelat 526 SHL-matcher och gjort totalt 321 p (127+194). Han gjorde sin hittills poängbästa säsong i 2013-14 (i Linköping) där han noterades för 57 p (27+30).

Rögle BK