Everberg: "Målsättningen är att vinna SM-Guld"
Publicerad: 2021-12-20
Dennis Everberg blir Rögle trogen. På måndagen skrev forwarden på ett nytt kontrakt med klubben och nu drömmer han om SM-guld med klubben.

Långa kontrakt är inte särskilt vanligt i svensk hockey. Men på bara några år har Dennis Everberg skrivit två, båda med Rögle. Han skrev ett femårskontrakt med Rögle när han återvände till klubben inför säsongen 2019-20. Det kontraktet har nu gjorts om, och ännu en gång har den snart 30-årige forwarden skrivit ett femårsavtal. Det nya kontraktet innebär att Everberg inte har några klausuler som gör att han kommer kunna lämna klubben. Utan han blir kvar under hela avtalstiden.

– Jag vill vara kvar och kanske få slut på eventuella spekulationer. Nu kommer jag vara här i minst fem år till, och förhoppningsvis fler. Det känns rätt och jag har haft en pågående diskussion med Chris (Abbott) under en längre tid. Det är skönt att det är klart nu, säger Everberg.

Everberg föddes i Västerås, eftersom hans pappa Paul då spelade för klubben. Flytten till Ängelholm kom dock tidigt och det var i Rögle som hockeykarriären började ordentligt. Dennis Everberg spelade sig uppåt i leden och debuterade i Rögles Elitserielag säsongen 2009-10. Han stannade sedan i klubben över säsongen 2013-14 och tog upp laget i SHL efter att laget åkt jojo mellan landets två högsta serier.

Sedan hans återkomst från utlandsäventyr i både NHL och Schweiz samt en säsong i Växjö Lakers har Rögle etablerat sig som ett topplag i SHL., och den resa klubben påbörjat är ett annat skäl till varför han förblir grön och vit.

– Målsättningen är att vinna SM-guld och det är mycket med det som gör att jag väljer att stanna. Man har haft i tankarna på att ta en vända till i Europa, men tanken på att Rögle skulle vinna SM-guld när jag inte är här … man vill inte missa det. Så det var också en del till varför jag bestämde mig för att stanna. Man vill vara med på tåget, säger Everberg.

{!A}

– Vi har tagit steget från att åka jojo till att utmana på riktigt. Det är det som är målet varje år. Det är det som motiverar en. Rögle har tagit stora steg, och gjort det väldigt bra.

Måndagens signering av Everberg var en tidig julklapp från Rögles sportchef Chris Abbott.

– Dennis har blivit en stor del av vår klubb, inte bara på isen utan också i omklädningsrummet och i samhället. Jag är hedrad att han vill vara en del av vårt lagbygge i många år framöver, säger Chris Abbott.

– Tittar man på matcherna ser man hur viktig han är för vårt lag och sättet vi spelar på. Alla lag i den här ligan hade velat ha en Dennis Everberg. Att spela så bra som han gör och gå med på att vara här under lång tid framöver är häftigt för fansen. Det är roligt att han skrivit på det här och jag är säker på att alla i omklädningsrummet också tycker det, säger Abbott.

JAGAR "JACKE" JOHANSSON

För Rögle är den här typen av kontrakt något unikt, men något som också blivit vanligt under Chris Abbotts ledning. Förutom Everbergs (två) kontrakt har också Ted Brithén och Mattias Sjögren skrivit långa avtal med klubben.

– Mycket handlar om Dennis, att hans familj vill vara här under lång tid framöver. Vi försöker att se till att spelarna trivs här och jag tycker det här säger mer om samhället här, klubben, fansen och arenan att han vill skriva på för så lång tid till.

Everberg har snart gjort åtta säsonger, 282 matcher, 74 mål och 143 poäng i Rögles A-lagströja. Han närmar sig 300 grundseriematcher i klubben, vilket bara 13 andra spelare gjort tidigare. Han har däremot en bit kvar till Jakob Johanssons 660, men med ett nytt kontrakt på plats kanske han kommer ikapp och förbi …

– Det är självklart stort. Jag vet inte hur många matcher ”Jacke” (Jakob Johansson) har nu, men det hade varit mäktigt att gå om honom, säger Everberg.

Peter Ekholm