Rögle förlänger kontraktet med Calle Clang
Publicerad: 2021-05-26
Calle Clang skriver nytt kontrakt med Rögle. Målvakten stannar i klubben till och med säsongen 2022-23.

19-årige Calle Clang kom till Rögle inför U16, säsongen 2017-18 och har sedan gått hela vägen upp i A-laget. Han hade ett kontrakt över nästa säsong, men väljer att skriva ytterligare ett år. Den gångna säsongen var Clang utlånad till Kristianstad i HockeyAllsvenskan där han spelade 32 matcher, släppte in 2,46 mål i snitt per match och noterade en räddningsprocent på 91,9.

– Det är fantastiskt roligt. Det är det här jag velat hela tiden och det känns jätteskönt att allting är klart, säger Clang om förlängningen.

Clang spelade en av huvudrollerna när Kristianstad kvalade sig kvar mot Väsby. På fem matcher hade en en räddningsprocent på 95,2 och släppte i snitt in 1,49 mål per match.

– Jag såg det som en bra möjlighet att få spela tuffa och viktiga matcher. Det var jättebra för min utveckling. Det var väldigt roligt att spela där, säger Clang.

Clang valdes av Pittsburgh Penguins i den tredje rundan, som nummer 77 totalt, i NHL-draften 2020. Han var en av tre målvakter i den svenska truppen som spelade JVM i Edmonton i vintras. Clang kan bli JVM-spelare även kommande säsong.

– Jag är väldigt nöjd med hans utveckling, som många andra inklusive han själv. Jag är glad att han är här nu och en del av vårt målvaktspar och att han kan ta steget till SHL, säger general manager Chris Abbott.

Den gångna säsongen gjorde Clang sitt första SHL-framträdande i Rögle-tröjan när han hoppade in kort i matchen mot Färjestad den 23 februari.

Clangs kontrakt innebär att han stannar i klubben över säsongen 2022-23.

Peter Ekholm
Huvudpartners