Hampus Sjöström ny assisterande sportchef
Publicerad: 2021-03-19
Nyhet
Chris Abbott har gjort sitt val – 31-årige Hampus Sjöström från Svenska Ishockeyförbundets tävlingsavdelning blir ny assisterande sportchef i Rögle BK med start 15 maj.

– Jag har haft fem mycket roliga och utvecklande år på förbundet men har haft ett sug att jobba i klubbmiljö. Från min position på förbundet har jag en bra bild av svensk hockey och när möjligheten dök upp att jobba i Rögle var det inget att tveka. Föreningen är inne i en spännande fas på alla nivåer: sportsligt, organisatoriskt och facilitetsmässigt, säger Hampus Sjöström.

Rögles sportchef Chris Abbott har haft många ansökningar att gå genom sedan det stod klart att hans nuvarande assisterande sportchef, Christoffer Malm, skulle lämna för sportchefsjobbet i allsvenska AIK men fastnade snabbt för Hampus Sjöström:
– Vi är väldigt glada över att Hampus ska ansluta till vår organisation. Efter sina år i förbundet har Hampus ett brett kontaktnät inom svensk hockey samt mycket goda kunskaper om den administrativa delen av hans nya roll hos oss. Han har visat stort intresse för att lära sig hur vi jobbar i Rögle och att utveckla sina egenskaper som scout. Hampus är dessutom en god kommunikatör som kommer att fortsätta bygga relationer med agenter och framtida Röglespelare både i Sverige och utomlands, säger Rögles Chris Abbott i en kommentar.

Hampus Sjöström har precis passerat 31 år fyllda men har redan hunnit med att skaffa sig en massa värdefull erfarenhet och kontakter inom hockeyvärlden. Han är född och uppvuxen i Stockholm och spelade ishockey från 6 års ålder till 21 år i bland annat Haninge Hockey. Dessutom har han jobbat som ungdomstränare på senare år.
– Jag läste sportmarknadsföring i Halmstad och för fem år sedan blev jag anställd av det svenska förbundet och haft tävlingsadministration som min grundbult. Tävlingsbestämmelser, internationella övergångar samt projektledningsansvar för våra turneringar och landskamper är några av mina huvudsakliga uppgifter, berättar Hampus som nyligen var projektledare för den sportsliga biten av Beijer Hockey Games i Malmö som avgjordes i februari.

Nu lämnar han förbundets sfär och ger sig ut i föreningsvärlden:
– Jag har stortrivts på förbundet men saknat den speciella puls som finns i klubbar där man jobbar både på kort och lång sikt. Det kommer att bli en hel del mer fokus på sporten vilket är väldigt motiverande och sen ska det bli spännande att jobba i Rögle som är mitt i en mycket spännande resa. Jag ser även fram emot att få jobba tätt ihop med Chris Abbott. Det har klickat bra mellan mig och Chris i våra samtal, det är en väldigt passionerad människa och jag ser fram emot att få lära mig mer av honom. Jobbet i Rögle BK är en enormt fin möjlighet som jag ska ta tillvara på, säger Hampus.

Chris Abbott:
– Jag ser fram emot att få jobba ihop med Hampus de kommande åren. Sen vill jag passa på och tacka alla som hört av sig och visat intresse för att jobba med mig och i Rögle BK som assisterande sportchef. Det är många kvalificerade människor, både från Sverige och utomlands, som hört av sig men tyvärr finns det bara en ledig plats att fylla den här gången. Vi får se vad som händer i framtiden, jag kommer att spara namnen, säger Chris avslutningsvis.

Huvudpartners