Disciplinen en nyckel för Rögle: ”Något vi pratar om varje dag”
Publicerad: 2022-10-21
Inför match
Rögle är SHLs minst utvisade lag sett till antal tvåminutare. Att minimera spelet i numerärt underläge ger en stor fördel i de ofta täta matcherna. – Vi ska inte vara uppe på händerna med klubban utan det ska vara ”stick on puck”, säger assisterande tränare David Printz.

Den vaksamme supportern har nog inte missat att Rögles senaste matcher har innehållit ovanligt få utvisningar. I de tre senaste matcherna har Rögle endast haft fem tvåminutersutvisningar mot sig. Totalt efter tio spelade matcher är Rögle det laget i SHL som drar på sig minst antal utvsningar, 26 stycken.

– Det handlar om vår disciplin och att vi är väldigt medvetna om vikten av att hålla oss borta från boxplay. Det är något vi pratar och kommunicerar om varje dag. Vi ska inte vara uppe på händerna med klubban utan det ska vara ”stick on puck” och vi är detaljerade i den feebacken till våra spelare, säger assisterande tränare David Printz.

Går det att träna på att spela disciplinerat?

– Ja det gör det. Vi tar upp det i fem mot fem-spelet på träningarna när vi ser att det är någon som gör något, då måste man ju påpeka det direkt. Vi brukar köra att om du drar på dig en utvisning på träningen får du åka lite extra skridskor.

Att vara ligans hittills mest disciplinerade lag verkar däremot komma med ett pris. Rögle är också laget som får minst antal utvisningar med sig och möjligheterna i powerplay har därmed till stora delar uteblivit i säsongsinledningen. På tio matcher har Rögle endast fått chansen i numerärt överläge 19 gånger.

– Vi behöver så klart komma till fler lägen i powerplay, det är en väldigt viktig spelform om man tittar på hur statistiken ser ut. För tabellen är det viktigt att ha ett effektivt powerplay och att också få många chanser att vinna matcherna. Över tid tror jag att det kommer att jämna ut sig och att vi kommer få fler chanser framöver. Men då behöver vi spela med pucken och åka mycket skridskor för att göra det svårt för motståndarna, säger Printz.

Igår tog Rögle sin tredje raka seger efter att ha besegrat Frölunda på bortais. Imorgon väntar ny bortamatch när laget åker upp till Timrå, som även de går in i matchen med god form. Medelpadingarna har två raka segrar och ligger på samma antal poäng som Rögle i tabellen.

– Timrå är ett lag som gillar att hålla i pucken och som vill komma i offensiv zon med puckinnehav. De spelar ett väldigt tajt passningsspel. Jag tror att det kommer bli en bra match med två lag som spelar med hög fart. Som vanligt ska vi fokusera på det vi ska göra och det vi ska vara bra på, avslutar David Printz.

Joel Nordström