Vojtech Mozik stannar i Rögle
Publicerad: 2022-05-25
Backen Vojtech Mozik har förlängt sitt kontrakt med Rögle. Backen stannar i klubben över säsongen 2022-23.

– Det var ett enkelt beslut. Rögle gav mig en möjlighet att spela mer hockey efter att KHL-säsongen tog slut. Klubben var en anledning till att jag kunde spela mer hockey förra säsongen. Det var roligt att träffa nytt folk. Jag gillar verkligen stan och folket i organisationen.

Mozik kom till Rögle innan transferfönstret stängde den 15 februari i år. På 13 SHL-matcher gjorde han ett mål medan han producerade fyra poäng (2+2) på 13 slutspelsmatcher.

– Jag var väldigt glad när jag kom till Rögle, med organisationen, coacherna och fansen. Jag kände att det skulle bli riktigt bra och jag var väldigt glad över de tre månaderna i Ängelholm. Min familj gillade det också. Sen började vi prata om en förlängning och det blev verklighet, säger Mozik.

Mozik, som spelade OS för Tjeckien i vintras, var också med och säkrade Rögles titel i CHL, klubbens första genom tiderna. Ändå var han inte helt nöjd när han lämnade Ängelholm för att spendera sommaren i Tjeckien.

– Vi vann CHL och alla var glada över det, men ingen var nöjd med hur säsongen slutade. Alla måste bli starkare och lite mer förberedda för nästa säsong. Vi har många bra spelare och hög kvalitet i vårt lag. Jag ser fram emot nästa säsong.

Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att kunna addera Mozik till sin backuppsättning för kommande säsong.

– Mozik har visat att han är en högkvalitativ tvåvägsback som verkligen förbättrade vårt backspel när han kom in, säger Rögles sportchef Chris Abbott och fortsätter:

– Han är en av ligans bästa defensiva backar som är snabb på att stoppa motståndarna och som snabbt kan få upp pucken till våra forwards. Jag är väldigt glad att Vojtech och hans familj kommer till Ängelholm för nästa säsong.

Sommaren spenderar Mozik i Tjeckien och i Prag där han kommer träna med både NHL- och KHL-spelare för att komma redo till säsongen. Han och familjen återvänder till Ängelholm i Augusti, och han ser fram emot att få en hel försäsong med sina lagkamrater.

– Det är viktigt att vara involverad i laget, med spelsättet och allt. Vi har några nya killar i laget och det är alltid bra att vara mer med laget och få en försäsong och många tuffa träningar ihop.

GÖR SOM VOJTECH, SÄKRA DIN PLATS I CATENA ARENA NÄSTA SÄSONG MED ETT SÄSONGSKORT

Peter Ekholm