Rögle förlänger med Adam Tambellini
Publicerad: 2021-04-22
Nyhet
Rögleforwarden Adam Tambellini har svarat för en mycket stark debutsäsong i SHL. Trots att ett år återstår på hans kontrakt väljer Rögles sportsliga ledning att redan nu säkra upp den 26-årige kanadensaren på ännu längre tid. Tambellini har skrivit på ett nytt treårskontrakt som gäller över säsongen 2023-24.

– Jag stortrivs i den här organisationen så när Chris (Abbott, sportchef) kom till mig och pratade förlängning så var jag positiv direkt. Det är ett bra lag i en vinnande miljö där jag känner att man kan utvecklas, säger Adam Tambellini i en kommentar.

Adam Tambellini kom till Rögle inför den här säsongen efter en succéfylld säsong i allsvenska Modo. Han öste in mål och poäng i hockeyallsvenskan, 63 poäng varav 28 mål på 37 matcher.
Hans offensiva skills håller även i SHL. Trots en sönderryckt förstasäsong i Rögle och SHL där han tvingats till två skadeuppehåll har Adam varit en av lagets offensiva spetsar.

I säsongens slutskede är han en av lagets främsta poängplockare med 20 poäng på de 18 senaste matcherna varav sex poäng i de fyra kvartsfinalerna mot Frölunda.
– Det känns som jag tagit något steg till här på slutet. Sen spelar jag med bra lagkamrater vilket hjälper mig, säger Adam.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket nöjd över att ha säkerställt att Tambellini är Röglespelare i tre år till:
– Adam har snabbt acklimatiserat sig till SHL-spel och har visat att han är en av våra nyckelspelare. Han är en unik dynamisk poänggörare samtidigt som han tar ansvar i defensiven. Adam är en bra kille på och utanför isen och populär både bland spelare och coacher och precis den typ av människa vi vill ha i vår organisation, säger Chris och fortsätter:
– Vi är väldigt glada över att Adam bestämt sig för att vara med på vår resa i tre år till och vi ser fram emot att ge Adam möjligheten att spela hockey i en fullsatt Catena Arena.

Fakta/#91 Adam Tambellini Namn: Adam Tambellini. Född: 1 november 1994 i Edmonton, Kanada. Längd/vikt: 193 cm/88 kg. Position: Forward. Skjuter: Vänster. Tröjnummer: 91 Juniorklubb: Calgary Hitmen (WHL) . Landskamper: 4 (Spengler Cup 19/20). Draftad: Tredje rundan (65:e val totalt) 2013 av NY Rangers. I Rögle: En säsong, kom från Modo till Rögle inför 20/21. Svarade för 28 poäng (15-13) på 37 matcher i grundserien i sin första SHL-säsong. Har gjort sex poäng (3+3) på fyra slutspelsmatcher. Aktuell: Har förlängt kontraktet med Rögle, till och med säsongen 2023/24.