Välkommen hem, Ted!
Publicerad: 2021-02-13
Nyhet
Rögle BK förstärker laget innan transferfönstret stänger och adderar samtidigt en viktig pusselbit i kommande lagbyggen. Ted Brithén lämnar sin schweiziska klubb Bern och är klar för Rögle för resten av den här säsongen – och fem år till! Den 30-årige centern ansluter till truppen redan i helgen.

– Rögle BK är och har alltid varit klubben i mitt hjärta. Jag är oerhört glad och tacksam över att få möjligheten att återvända hem och få vara med i en spännande slutspurt och ett långt slutspel. Att flytta hem redan nu passar dessutom väldigt bra för hela familjen, säger Ted Brithén i en kommentar.

Rögles sportchef Chris Abbott är mycket glad över att få hem Ted innan transferfönstret stänger på måndag – och samtidigt säkrat upp en toppspelare i många år framöver:
– Vi är väldigt nöjda med att Ted och hans familj återvänder hem till Rögle. Ted gör ett redan starkt lag ännu mer slagkraftigt inför klubbens första riktiga slutspel på många år, säger Chris Abbott.

Ted är fostrad i Rögle och debuterade i A-laget i högsta serien som tonåring. Efter en fyra år lång utflykt till HV71 som slutade med ett SM-guld återvände Ted hem 2017 och har varit med på klubbens resa till en stabil SHL-klubb. De senaste säsongerna har han varit en av Rögles nyckelspelare och dessutom en av ligans bästa centrar. Efter en dryg halv säsong i Schweiz väljer han nu att bryta kontraktet och återvända hem.

– Det har varit en mycket lärorik och nyttig tid i Bern och jag är mycket tacksam över allt klubben gjort för mig och min familj. Men det känns rätt att komma hem till Rögle igen och hjälpa min förening att nå framgångar, på kort och lång sikt.

Det nya kontraktet sträcker sig ända till säsongen 2025-26:
– Jag är i Rögle för att stanna och är tacksam och glad över möjligheten att få vara med och göra en fantastisk resa med föreningen i många år.

Chris Abbott om att få hem en toppspelare:
– Ted är här för att stanna och stärker stommen i framtida lagbyggen i vår resa mot att bli ett stabilt topplag i svensk hockey. Han är ännu en spelare som är sitt Ängelholm troget och med ett gemensamt mål att vinna SM-guld i Rögle-tröjan.

Ted Brithéns återkomst har gjorts möjlig tack vare Cor Viridis AB. Bolaget är bildat av investerare med stort Röglehjärta. Bolaget har på olika sätt genom åren stöttat Rögle BK.
– Vi fortsätter ha ett fantastiskt stöd från supportrar och partners redan och med Cor Viridis hjälp kan vi nu fortsätta bygga vår elitverksamhet långsiktigt utan att det påverkar föreningens övriga verksamhet, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

Kontraktet med Ted Brithén gäller från och med i dag och sträcker sig över säsongen 2025-26.

Fakta/#90 Ted Brithén
Född: 25 juni 1990 i Danderyd
Längd/vikt: 186 cm/86 kg
Position: Center
Skjuter: Vänster
Moderklubb: Rögle BK
Landskamper: 8 A
Karriär: Teds hockeyresa började i Rögle BK, säsongen 08/09 SHL-debuterade han och två år senare var han bofast i A-lagstruppen. Han var med och spelade upp Rögle i SHL 11/12. Lämnade Rögle för HV71 där han var i fyra säsonger och vann ett SM-guld. Återvände till Rögle inför 2017/18 och har varit en av lagets och SHL:s bästa centrar tre raka säsonger.
Statistik i Rögle: Sex hela A-lagssäsonger: 317 matcher, 218 poäng (81+137), 64 utv min, +39.
Andra klubbar: Sarnia Sting (OHL, 2009-10), HV71 (2013-17), SC Bern (2020- feb 2021).
Aktuell: Klar för en återkomst till Rögle. För resten av den här säsongen samt ytterligare fem år, till och med säsongen 2025-26.