Rögle värvar Linus Sandin från Flyers
Publicerad: 2022-10-14
Rögle BK har gjort klart med forwarden Linus Sandin. 26-åringen har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över säsongen 2024-25. Han kommer senast från Philadelphia Flyers organisation.

Det är ett bekant ansikte som återvänder till Rögle. Sandin gjorde två säsonger för klubben mellan 2017 och 2019 innan han lämnade för spel i HV71. Sandin spelade i HV71 i en säsong innan han fick ett kontrakt med Philadelphia Flyers i NHL, men på grund av pandemin gjorde han ytterligare 20 matcher i Jönköpingsklubben 2020-21. Den säsongen gjorde han också 26 matcher för Leigh Valley Phantoms i AHL.

I våras skrev Sandin på ett nytt ettårskontrakt med Flyers, men det upphörde under fredagen efter att han passerat waivers med syftet att bryta kontraktet.

– Härligt att få tillbaka Linus i en grön tröja igem. Han var saknad när han lämnade och var en av mina tidiga lärdomar som sportchef eftersom det var en ung kille som vi aldrig ville skulle lämna men som jag inte lyckades behålla, säger Chris Abbott och fortsätter:

– Det ska bli härligt att jobba med honom igen, en väldigt bra kille, en solid spelare och jag ser fram emot att få tillbaka honom till Sverige. Jag vet att Cam och resten av tränarstaben känner likadant.

Förra säsongen gjorde Linus Sandin NHL-debut, men fick också merparten av året förstört på grund av en ansiktsskada. På 36 matcher i AHL gjorde forwarden 20 poäng (8+12).

– Det kommer såklart bli en omställning och anpassning till SHL som är en snabb liga. Han kommer vara ivrig över att komma hit och anpassa sig. Vi kan förvänta oss att han kommer hit med ett stort leende och ett hårt jobb.

Under Sandins två år i Rögle gjorde han 92 grundseriematcher och stod för 19 mål och 11 assist. 16 av dem målen kom säsongen 2018-19 då han också landslagsdebuterade.

Linus Sandin ansluter till Rögle under helgen.

Peter Ekholm