Pettersson skriver nytt kontrakt: ”Har jobbat stenhårt”
Publicerad: 2023-01-18
Oskar Pettersson skriver nytt kontrakt med Rögle. Avtalet gäller fram till och med nästa säsong.
– Jag har tagit steg i min utveckling varje år, sen har väl det sista lilla steget till den här nivån kommit nu under hösten när jag fått chansen i A-laget, säger Pettersson.

Oskar Pettersson nådde 100 spelade minuter i SHL i förra veckans match mot Timrå. Det innebär att han får ett så kallat rookie-kontrakt med Rögle och tillhör därmed A-lagstruppen. Kontraktet gäller resten av nuvarande säsong och även över nästa säsong.

– Det känns fantastiskt kul. Det har varit målet ända sen jag kom hit som 13-14-åring att ta steget upp och få skriva första A-lagskontraktet, säger Oskar Pettersson.

18-åringen var ombytt vid en CHL-match förra säsongen, men den här säsongen har det alltså blivit debut i SHL. Totalt under säsongen har det blivit 14 matcher i SHL och fyra i CHL. Han har stått för ett mål och en assist i SHL och ett mål i CHL. Dessutom stod han för en fin insats i Junior-VM för några veckor sedan, där det blev fyra poäng på sju matcher.

– Jag tycker att jag har hanterat steget till SHL bra. Till en början får man hitta sitt spel och hålla det lite enklare för att sen bygga på det efter hand och bidra med det som jag är bra på. Det är något jag hoppas kunna göra ännu mer framöver, säger han.

Efter förra säsongen draftades han av Ottawa Senators i den tredje rundan som 72:a totalt. NHL-klubben har ej skrivit kontrakt med forwarden än, men den möjligheten finns.

Förra säsongen som ledde fram till NHL-draften tog Oskar Pettersson steget upp till J20. Då klev också tränaren Max Bohlin in i båset, vilket han säger har varit en stor del i hans utveckling.

– Jag tycker att jag har tagit steg i min utveckling varje år. Sen har väl det sista lilla steget till den här nivån kommit nu under hösten när jag fått chansen i A-laget. Jag har jobbat stenhårt med Max den två senaste säsongerna och han har hjälpt mig att forma mig till den spelaren som jag ska vara. Att han kom in till J20 har betytt mycket för mig, säger Pettersson.

Rögles sportchef om att knyta till sig Pettersson.

– Det är ytterligare en framgångshistoria från en av våra juniorer som kommer upp och gör sig förtjänt av ett rookie-kontrakt. Han har kommit in och tagit vara på chansen med A-laget och tagit en roll där. Sedan han kom hit som en ung kille har han utvecklats till en spelare som etablerar sig på den professionella nivån, vilket har varit väldigt häftigt att se. Han ska ha all beröm för sin arbetsmoral och hur han tar sig an utmaningarna han ställs inför. Nu ska vi hjälpa honom ta ytterligare steg i sin karriär, vilket är att skriva NHL-kontrakt och etablera sig som en professionell hockeyspelare, säger Chris Abbott.

Joel Nordström