Tony Sund förlänger med Rögle
Publicerad: 2022-03-22
Under tisdagen meddelade Rögles general manager Chris Abbott att klubben och backen Tony Sund kommit överens om en kontraktsförlängning. Sund förlänger över säsongen 2022-23.

Tony Sund kom till Rögle får Davos inför den här säsongen och har under sin första säsong i den grönvita tröjan stått för 16 poäng (6+10) på 44 matcher i SHL. I CHL stod han för två mål på 13 matcher och hjälpte Rögle till sin första titel någonsin. Efter sin första grundserie i SHL och i Rögle var det ett självklart beslut att fortsätta i Ängelholm.

– Jag trivs otroligt bra här och jag tycker att vi har ett otroligt bra lag. Det har gått bra den här säsongen för laget, så det var ett enkelt beslut att fortsätta här, säger Sund.

26-åringen från Finland har vuxit in i rollen som SHL-spelare och har enligt honom själv blivit bättre och bättre ju längre säsongen lidit.

– Jag har blivit mer bekväm med spelet och utvecklat spelet med puck och tajtat till försvarsspelet. Sen har jag självklart saker att jobba på fortfarande, men det har blivit bättre och bättre och jag ser fram emot att få fortsätta utvecklas här, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott om valet att förlänga kontraktet med Tony Sund:

– Tony har blivit bättre och bättre under sin första säsong här. Han har blivit en toppback som kan spela i alla situationer. Det finns mer att plocka fram och vi är väldigt glada att få ha honom här i minst ett år till. Han älskar att spela här och det är något vi värdesätter högt, säger Chris Abbott.

INTERVJU TONY SUND

{!A}