Träningsrapport 30 augusti
Publicerad: 2021-08-30
Träningsrapport
William Wallinder tog för sig under de två CHL-matcherna förra veckan. Nu hoppas han på fortsatt förtroende när Rögle laddar upp för roadtrip i Schweiz och Tyskland.

I CHL-matcherna mot Zug och München i Halmstad förra veckan kunde Rögles nyförvärv William Wallider på allvar visa upp sitt hockeykunnande. 19-åringen fick chansen att spela intill Samuel Johannesson, och tog för sig.

– Det var roligt att kliva in i CHL för första gången, det var bara kul att vara med och roligt att vi fick två vinster med oss. Spelet går bara framåt, säger Wallinder.

Wallinder spelade lite över nio minuter mot Zug och sköt ett skott på mål. Hans speltid ökade sedan i matchen mot München, till 11:34.

– Han skötte sig överlag väldigt bra. Han har tagit steg de här sista veckorna, är mer engagerad i spelet och visar på ett bra spelsinne med pucken. Sedan är det några detaljer i försvarsspelet som vi behöver lösa, men det kommer vi jobba på framåt. Han ser bra ut, säger Rögles assisterande tränare David Prtintz

Wallinder kom till Rögle från MoDo inför den här säsongen. MoDo spelar i HockeyAllsvenskan så steget till SHL och CHL är en nivå upp mot vad han är van vid sedan tidigare.

– Jag försöker vara noggran och spela enkelt. Jag försöker inte göra något riskabelt utan ta enkla beslut och spela tufft i egen zon, säger Wallinder.

{!B}

I NHL-draften 2020 valdes Wallinder av Detroit Red Wings som nummer 32 totalt. Nu för tiden följer NHL-lagen sina talanger noggrant. Och tillsammans med Red Wings utvecklingsansvarige Niklas Kronwall jobbar Wallinder och Printz med att utveckla den unge backtalangen här i Sverige.

– Vi för en ständig dialog, säger Printz om samarbetet med Kronwall. Vi har liknanade åsikter över vad han behöver jobba på. Det hoppas jag vi kan göra dagligen. Han måste också ha ett driv att göra mycket jobb själv. Det är det som krävs för att vli en toppspelarre.

– Vi pratar mycket, varje dag. Han ger mig lite tips och så. Vi har en bra kommunikation, säger Wallinder.

William Wallinder har fått känna på pulsen i CHL, och går utveckling fortsatt framåt lär det bli mer av den varan framöver.

– Han har en chans att bidra till det här laget och vår framtid. Det är en jättepositiv framtidsbild på Wallinder, helt klart, säger Printz.

FRÅN TRÄNINGEN

Vid lunch på onsdag drar Rögles CHL-äventyr vidare. Då åker laget till Zug för match på torsdag. Sedan väntar München på bortaplan på lördag. Träningsveckan inledde med ett timmeslångt pass under måndagen.

– Det är träningar, genomgångar av match som gäller. Vi möter ju samma motstånd så vi har en klar bild av vad de lagen står för och hur de spelar. Vi kommer fortsätta fokusera på vårt och ta in hur matcherna såg ut senast. Vi tycker det finns en del att föräbttra sett till matchen mot München, säger Printz.

Printz gör sin första säsong aom Rögletränare. Matcherna i förra veckan var hans första tävlingsmatcher för klubben.

– Det är roligt att vara en del av atmosfären runt omkring. Jag tycker att CHL var en jätterolig turnering att spela, nu får jag också chansen att coacha så det är härligt att vara med i stämningen som är runt matcherna här. Det är ett steg upp i både tävling och kampmoment, säger Printz.

{!C}

SÅ HÄR TRÄNADE RÖGLE

Målvakter:

Rifalk - Clang

Backpar:

Sund - Ekeståhl-Jonsson

Jonsson - McKiernan

Wallinder - Johannesson

Hampus Lindhil - Nickl

Forwards:

Everberg - Brithén - Kelleher

Bristedt - Sjögren - Tambellini

Edström - Ferguson - Pettersson (J20)

Kasper - Larsson - Granath (J20)

Saknades:

Erlend Lesund, Robert Lantosi, William Strömgren och Linus Sjödin (ledigt efter landsslagsuppdrag). Anton Bengtsson och Oskar Stål-Lyrenäs var inte på is.

{!A}

Peter Ekholm