Clang, Lundgren och Lindgren Elvenes-stipendiater 2022
Publicerad: 2022-06-20
I samband med måndagens årsmöte delades stipendier ur Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond ut. Årets pristagare blev målvakterna Calle Clang och Max Lundgren samt ledaren Johan Lindgren.

– Alla tre har verkligen förtjänat det här. Clang har gått igenom Rögles ungdoms- och juniorlag och nu etablerat sig på elitnivå. Max har gjort en häftig resa och var en nyckelspelare för J20 under den gångna säsongen och Lindgren har visat stort engagemang och ledarskap i vår akademi, säger jurymedlemmen Roger Elvenes.

Björn Elvenes stipendium har delats ut sedan sedan slutet av 1980-talet. Bland vinnarna genom åren finns Kenny och Jörgen Jönsson, Mattias Sjögren, Kenth ”Sudden” Bengtsson”, Stefan Bergkvist och Peter ”Piva” Johansson. Förra säsongen vann Linus Sjödin priset. Inget ledarpris delades ut på grund av coronapandemin.

På måndagskvällen fick de årets pristagare ta emot stipendiet i samband med klubbens årsmöte.

– Det känns jättebra. Det är en väldigt stor ära at ta emot det här fina priset. Det är kanske inte ett pris man strävar efter, men det är väldigt roligt och hedersamt att få ta emot det, säger Calle Clang.

Clang förtjänade en plats i A-laget till säsongen 2021-22 och ju längre säsongen gick ju mer plats tog 20-åringen från Olofström. Clang hade en räddningsprocent på 91, 5 och ett snitt på 2,28 insläppta mål per match och en hållen nolla på 17 SHL-matcher, samt 91,2 och 2,02 på tre slutspelsmatcher. Han hjälpte Rögle till seger i CHL via en räddningsprocent på 89,7 och ett snitt på 2,52 insläppta mål per match på sex matcher.

Max Lundgren hjälpte Rögles J20 till Final Four i J20-serien med en räddningsprocent på 90 och ett snitt på 3,05 insläppta mål per match. På sex slutspelsmatcher räddade han 91,4 procent av skotten han fick emot sig. Han fanns också med vid flertalet tillfällen i Rögles matchtrupp i både SHL och CHL.

– Det är väldigt ärofyllt. Man har kollat på de namn som fått priset innan så känns det väldigt roligt, säger Lundgren.

Johan Lindgren har varit en väldigt omtyckt ledare både för klubbens konståkare, men också i ungdomslag på pojksidan. Hans engagerade ledarskap har tagit Rögles akademi framåt. I juryn sitter Tomas Jernberg, Kenth "Sudden" Bengtsson, Roger Elvenes och Rune Johansson, som kommer ersättas av Magnus Wennström. Lindgren hade "Sudden" som tränare när han var lite.

– Det är en stor. Det är så kul att ”Sudden” är här. När jag hoppade på det här så var det för att sonen var intresserad och man ville hjälpa till. Men det är så fantastiskt roligt, visst man ger tillbaka mycket, men man får också otroligt mycket. Det var jag inte riktigt beredd på. Sudden hade mig när jag kom till klubben, han hade inte barn själv i laget utan en ledare som var kvar i verksamheten år efter år. Jag inser glädjen i att vara engagerad. Det är en fantastisk tid och klubb att vara i just nu, säger Johan Lindgren.

Juryns motiveringar:

Calle Clang

Calle Clang har blivit en väldigt omtyckt förebild för många ungdomar i Rögle. Hans resa till SHL-scenen har imponerat och han har medvetet de steg som krävts för att vara med och utmana om speltid. Clangs framgångar har inte påverkat hans ödmjukhet. Han är en bra spelare, men också en väldigt bra lagkamrat både på och utanför isen. Han går onekligen en spännande karriär till mötes.

Max Lundgren

Max har de senaste åren gjort en personlig resa som få i hans ålder gjort. Han har vuxit både som person och som spelare, särskilt under förra säsongen då han fick en ledande roll som målvakt i klubbens J20-lag. Som person är han väldigt klok, lugn och sansad vilket har en inverkan på hans lagkamrater. Max har en förståelse för vad som krävs för att lyckas och har en envishet att hela tiden bli bättre. Det är inte förvånande om han inom kort dyker upp i någon av de större ligorna.

Johan Lindgren

Johan är en väldigt engagerad och hängiven ledare som lägger ner sin själ i både hockey- och konståkningsverksamheten. Han är väldigt innovativ i sitt ledarskap vilket främjar utvecklingen i vår akademi. Under de år som Johan varit involverad i konståkningen har han strukturerat upp organisationen vilket bidragit till att konståkningssektionen har växt. På samma sätt har han jobbat med Team 13 där han visat ett fantastiskt ledarskap och förhållningssätt till barnen. Team 13 är en av de största åldersgrupperna i akademin.

Peter Ekholm