Rögle värvar centern Albin Sundsvik
Publicerad: 2023-04-28
Lagbygget 2023
Rögle har gjort klart med centern Albin Sundsvik. 22-åringen skriver på ett kontrakt som sträcker sig över två säsonger.
– Det känns som ett bra ställe att komma till för att utvecklas, säger Sundsvik.

Albin Sundsvik har precis avslutat en lyckad säsong med Skellefteå där centern var med och tog klubben till ett SM-silver. Sundsvik kom till Skellefteå 2017-18 men kommer nu fortsätta sin hockeyresa i Rögle BK.

– Det känns fantastiskt, jag är jätteglad och otroligt taggad. Jag har hört mycket bra om klubben, så jag ser verkligen fram emot det, säger Albin Sundsvik.

Med en finalförlust i ryggen är hungern efter att vinna ännu större inför nästa säsong.

– Jag har en jäkla revanschlust. Man vill ju alltid vinna och det är otroligt tufft att falla på målsnöret. Så min hunger för att vinna är bara ännu större.

22-åringen gjorde 11 poäng (3+8) på 41 grundseriematcher den gångna säsongen. Och det är nog många Röglefans som har centern färskt i minnet då Sundsvik nätade tre gånger i årets kvartsfinalserie mellan Rögle och Skellefteå.

– Jag tycker att Rögle har visat att de är väldigt duktiga på att utveckla spelare och det känns som ett bra ställe att komma till för att utvecklas. Rögle har varit i toppen av Sverige och Europa de senaste åren, så det ska bli väldigt kul, säger Sundsvik och fortsätter:

– Sen är fansen fantastiska där nere. Jag tycker att det absolut är den roligaste arenan att spela i, så det ser jag verkligen fram emot.

Centern blir Chris Abbotts, sportchef i Rögle BK, femte nyförvärv inför säsongen 2023-24 – tidigare har klubben presenterat Petr Kvaca, Thomas Gregoire, Johannes Johannesen, Rodrigo Abols och Alexander Hellnemo.

– Albin är ung, men ändå erfaren på SHL-nivå. Han är en stor vänsterskytt som spelar fysiskt, men samtidigt är väldigt skicklig med pucken. Han vill ta nästa steg i sin karriär och vi känner att han bra chans att göra det här hos oss, säger Chris Abbott och fortsätter:

– Han vill ta en större roll och det får han möjlighet att göra här. Jag är säker på att han kan göra det, han tar bra ansvar med pucken och har ett bra skott. Han har några saker att jobba på, precis som alla spelare, och det ska vi hjälpa honom med så att han göra ännu mer inverkan i den här ligan.

Sundsvik har hittills hunnit spela 194 SHL-matcher och producerat 39 poäng (18+21). Centern draftades även av Anaheim Ducks i runda sex (160 totalt), 2020.

– Jag tycker att jag kan ta stora steg i många grejer. Men jag vill väl framför allt ta steg offensivt och vara ett större hot. Sen vill jag även kunna spela i alla lägen och jag gillar att spela boxplay och mer defensivt också.

Vad är det för person vi kommer få lära känna framöver?

Anton Toft
Huvudpartners