Rögle vinnare i genrepet: Växjö - Rögle 0-4
Publicerad: 2022-08-26
Efter match
Rögles första seger under försäsongen är ett faktum. CHL-genrepet mot Växjö slutade 4-0 efter att Marco Kasper blivit tvåmålsskytt och Calle Clang hållit nollan.

Efter tre förluster stod Rögle som ett vinnande lag i försäsongens sista träningsmatch inför CHL-premiären nästa vecka. Marco Kasper gjorde två av målen och Daniel Zaar och Michael Kapla gjorde resten när de grönvita besegrade Växjö i Alvesta med 4-0.

– Känslan är att det var en prestation som vi var ute efter. Spelarna var redo att tävla och kämpade för varandra. Det är verkligen något som vi kan bygga vidare på inför veckan som kommer, säger huvudtränare Cam Abbott efter matchen.

Calle Clang var tillbaka i Röglemålet och hamnade i rampljuset direkt. 19-åringen räddade samtliga 31 Växjöskott och höll därmed nollan.

– Det kändes väldigt bra idag, jag fick också bra hjälp av backsidan och hela laget. Vi spelade väldigt resolut och väldigt enkelt, det var ofta stödat framför mål så att jag kunde se nästa alla puckarna. Det gör mitt jobb mycket enklare, säger Clang efter matchen.

Efter knappt 17 minuter i den första perioden öppnade Marco Kasper målskyttet i matchen genom att valla in pucken från bakom förlängda mållinjen. Målet var österrikarens första mål under försäsongen.

I den andra perioden tog Röglelaget vara på chanserna som de skapade. Först utökade Daniel Zaar i powerplay innan Michael Kapla satte dit trean ett par minuter senare.

I Rögles lag fanns utöver Calle Clang de fyra övriga JVM-spelarna, William Wallinder, Theodor Niederbach, Linus Sjödin och Daniel Ljungman med för första gången under försäsongen. Dessutom fick 17-årige backen Tom Willander från J20 sina första minuter på isen i Rögles A-lag.

I den tredje perioden höll matchens första målskytt, Marco Kasper, sig framme på nytt och pricksköt in sitt andra mål i matchen till slutresultatet 4-0. Efter matchen pratar tvåmålsskytten om att laget börjar hitta rätt efter försäsongens inledande förluster.

– Det är såklart skönt att göra två mål och hjälpa laget att vinna. Hela laget gör det bra idag, Calle i målet och resten av de som kom från junior-VM. Vi börjar hitta rätt i kedjorna och börjar bygga upp kemi i hela laget, säger Marco Kasper.

Nästa vecka åker laget till Polen där det dagen efter väntar säsongens första tävlingsmatch. Torsdag 1 september väntar CHL-premiär mot GKS Katowice och lördag 3 september blir det match mot ungerska Fehérvár AV19.

Du har väl köpt säsongskort? Skynda dig att säkra din plats i Catena Arena - sista dagen att köpa säsongskort är 4 september. Klicka på bilden för mer information.

{!A}

Joel Nordström