Zaar lämnar Rögle efter tre säsonger
Publicerad: 2021-05-17
Forwarden Daniel Zaar väljer att utnyttja en klausul i sitt kontrakt och fortsätter karriären utomlands. Det meddelade general manager Chris Abbott under måndagen. – Det är såklart tråkigt att behöva säga hejdå till Daniel, men vi önskar honom lycka till och välkommen tillbaka till klubben, säger Abbott.

Daniel Zaar återvände till Rögle inför säsongen 2018-19. Han kom då tillbaka till klubben han lämnade efter säsongen 2013-14. Det blev 150 grundseriematcher och 122 poäng från Zaars klubba under de tre säsongerna. Den gångna säsongen stod 27-åringen för 18 mål och totalt 50 poäng på 52 matcher och slutade tvåa i SHL:s totala poängliga.

– Det här är en möjlighet som dykt upp efter en bra säsong. Det var läge att ta chansen nu och att få testa på en annan bra liga som jag inte spelat i tidigare. Jag tror att det kan ge mig en extra skjuts i karriären, säger Daniel Zaar.

Zaar inledde sin hockeykarriär i Jonstorp, men kom till Rögle som J18-spelare 2010. Han spelade i klubben fram till 2013. Totalt har Zaar 227 grundseriematcher i Rögle-tröjan och stått för totalt 161 poäng (65+96). Han har också gjort 33 poäng (12+21) på 36 slutspels- eller kvalmatcher för klubben.

– Zaar har varit här i tre år och tagit stora steg i sin egen utveckling. Det är en toppspelare i den här ligan som provar lyckan någon annanstans, säger Abbott.

Peter Ekholm