Rögle hissar nummer 11
Publicerad: 2023-03-06
Rögle Legends
Mattias Sjögrens nummer 11 pensioneras i Rögles möte med Färjestad den 28 oktober 2023. Sjögren blir därmed den sjunde spelaren i klubbens historia att få sitt tröjnummer upphissat i taket.

När Mattias Sjögren avslutade sin spelarkarriär efter säsongen 2021-22 gjorde han det som en av Rögles största spelare genom tiderna. Som lagkapten under sina sista tre år ledde han klubben till sin första SM-final någonsin (2020-21), till klubbens första serieseger i SHL (2021-22) och till CHL-titeln 2022, Rögles första stora titel någonsin. Sjögren har gjort totalt 483 matcher i Rögle-tröjan (SHL, Allsvenskan, kval- och slutspel samt CHL). Det är femte flest tävlingsmatcher någonsin i föreningen. Han har gjort 263 SHL-matcher vilket är tredje flest i klubbens historia efter Taylor Matson (277) och Samuel Jonsson (266).

– Det känns otroligt stort. Nästan overkligt på något sätt. Jag tänker på dem som hänger där redan nu. Så ska mitt namn och nummer hänga där också. Det känns stort och jag är väldigt stolt och glad. Att jag får den uppskattningen. Jag hade inte räknat med det på något sätt. Och blev ganska förvånad när jag fick beskedet, säger Mattias Sjögren.

Sjögren inledde sin karriär i Landskrona-klubben Lejonet men kom till Rögle för att gå hockeygymnasium. Han spelade i klubben fram till och med säsongen 2009-10 då han gav sig ut på andra äventyr i karriären. Efter utflykter till Färjestad, Linköping, AHL, NHL, KHL och Schweiz återvände han inför säsongen 2018-19. Sjögren blev lagkapten i klubben och hjälpte till att bygga upp det lag som de senaste åren etablerat sig i toppen av SHL.

– Mattias Sjögren har gjort tio säsonger i Rögles A-lag. Han har gjort nästan 500 tävlingsmatcher för klubben och varit en del av händelser som betytt extra mycket för Rögles historia. 2008 sköt han målet som tog Rögle till Elitserien. 2022 lyfte han Rögles första stora pokal på seniornivå, CHL. Mattias Sjögren kom tillbaka till Rögle efter en utlandssejour och blev ledaren, ansiktet utåt för laget och som lagkapten har han haft en nyckelroll i den utveckling klubben gjort de senaste fyra åren, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.

När Mattias Sjögrens tröja ska hissas är ännu inte helt bestämt, men det blir någon gång under säsongen 2023-24.

– Mattias Sjögren var inte den spelare som gjorde flest mål eller mest poäng, men hans betydelse för laget, de yngre spelarna och för fansen samt hans bidrag till Rögles historia gör att han förtjänar att få sitt tröjnummer pensionerat och upphissat i taket på Catena Arena, säger Koch.

Pensionerade tröjnummer:

1 Kenth ”Swiss” Svensson