Kapten Sjögren om ofrivilliga uppehållet
Publicerad: 2020-11-17
A-lag
Rögle BK tvingades på måndagen att pausa A-lagsverksamheten tills vidare på grund av smittspridning i truppen. Lagkapten Mattias Sjögren tror inte att uppehållet stör så mycket. ”Vi är professionella och kan hantera situationen”, säger han.

Istället för en rad matcher hemma i Catena Arena fick spelare och ledare i A-truppen åka hem och ta ledigt på obestämd tid från i går, måndag. När laget återsamlas igen vet man inte. I dagsläget är kvällens derby mot Malmö och torsdagens match mot Färjestad flyttade (matchen mot Färjestad spelas 15 december kl 19:00 och Malmö spelas 17 december kl 19:00).

Mattias Sjögren om det plötsliga uppehållet:
– Det är en väldigt ovanlig säsong på många sätt. Vi har ju jobbat väldigt hårt med att följa protokollet och vara försiktiga men vi har ju sett det här hända på andra ställen så någonstans så var man lite förberedd på att det skulle kunna hända oss också. Så det var ingen jätteöverraskning, säger lagkaptenen.

Vad betyder ett sådant här uppehåll, hur går det att behålla formen?
– Nu vet vi inte hur länge vi ska vara borta från hallen men jag tror inte att det ska bli några problem. Vi är professionella och kan ta hand om den fysiska biten på egen hand. Så rent fysiskt tror jag inte vi tappar speciellt mycket. När vi väl samlas igen så räcker det med en gemensam träning så ska vi vara i gång igen, säger Mattias.

I en haltande SHL-tabell ligger Rögle tvåa med 32 poäng, tre poäng efter serieledande Frölunda men med tre matcher mindre spelade.