Leon Bristedt tar chansen till spel utomlands
Publicerad: 2022-05-09
Leon Bristedt lämnar Rögle BK. Forwarden har skrivit ett tvåårskontrakt med HC Davos i Schweiz. Det meddelade klubben under måndagen. – Jag har haft en fantastisk tid i Rögle. Men målet har varit att få prova spel utomlands. Det lyckades till slut och det kommer bli en spännande tid för oss alla, säger Bristedt som tar med sig familjen ner till Schweiz.

Leon Bristedt har gjort sitt i Rögle för den här gången. Forwarden, som kom till Rögle inför säsongen 2018-19 från collegehockeyn i USA, tar nästa steg i karriären.

– Jag har haft en jättebra tid. Jag har utvecklats som hockeyspelare och lyckats etablera mig som en bra spelare i SHL. Jag har hittat sätt att utvecklats och nu har jag kommit så långt att jag får möjligheten att prova något nytt med hockeyn och med min familj. Det är något som jag vill prova, säger Leon Bristedt.

Mellan 2014 och 2018 gjorde Bristedt fyra säsonger för University of Minnesota. När han presenterades som Rögle-spelare våren 2018 var det inte många som visste särskilt mycket om honom. Men snabbt blev Leon Bristedt en profil och ledande spelare i Rögle.

Under sin första säsong gjorde Bristedt 33 poäng (13+20) på 46 matcher, och just poäng har han fortsatt att göra under hela sin tid i klubben. Den gångna säsongen blev det 46 poäng (14+32) på 46 matcher och sammanlagt har det blivit 144 poäng på 177 SHL-matcher för Rögle. Bristedt har också gjort 15 poäng (4+11) på 21 slutspelsmatcher med klubben.

– Man vill alltid framåt. Det är så vi alla, på ett eller annat sätt, känner tror jag. Det har varit ett mål att komma utomlands. Nu är det målet nått och det är vi jätteglada för. Men Rögle är absolut inget dåligt ställe att vara på. Vi trivs jättebra och hade det inte blivit utomlands hade jag väldigt gärna blivit kvar, säger Bristedt.

Under sin tid i Rögle har Bristedt varit involverad i mycket, både på och utanför isen. Den gångna säsongen var han till exempel Rögles ambassadör för SHL Pride Week. Bristedt har under sin tid i Rögle också blivit landslagsman och representerat Tre kronor i vid elva tillfällen.

– Leon är ett typexempel av den tävling- och professionalism vi vill jobba med, både på och utanför isen och vi önskar honom ett stort lycka till när han nu väljer att spela utomlands under de kommande två åren, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Under Bristedts tid i klubben har Rögle etablerat sig i toppen av SHL, spelat SM-final, vunnit grundserien och blivit Champions Hockey League-mästare.

– Leon har varit en enorm del av hur Rögle vuxit under de senaste fyra åren. Han kom till oss direkt efter att ha tagit sin examen och har sedan dess utvecklats till en av Europas mest dynamiska forwards. Samtidigt som han representerat vår klubb på bästa möjliga sätt, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Leons nästa klubb blir Schweiziska Davos där han kommer spendera åtminstone de kommande två åren, men han stänger definitvt inte dörren för en återkomst längre fram i tiden.

– Det finns en god möjlighet till det. Vi behåller vårt hus och Ängelholm kommer vara vår bas. Det är här vi byggt upp vår familj. Rögle är enda klubben jag spelat för professionellt i och jag har haft fyra fantastiska år med god hockeyutveckling, men också personlig med väldigt många fantastiska människor i och runt klubben. Den dagen man blickar hem är nog Rögle ett väldigt naturligt alternativt, säger Bristedt.

Sportchef Chris Abbott håller definitivt dörren öppen för nummer 67.

– Jag tror jag talar för alla som håller på Rögle att vi önskar Leon varmt välkommen tillbaka i framtiden.

Peter Ekholm