”Alla pratar bara gott om klubben”
Publicerad: 2021-06-19
Intervju
Tony Sund ser fram emot ett nytt äventyr i sin hockeykarriär. Till hösten ska den finske VM-backen förstärka Rögles backsida.

Övergången blev klar under lördagen och nu väntar ett nytt kapitel för Sund, som inledde förra säsongen i KHL-laget Riga, men avslutade den i schweiziska Davos. Sund är vänsterfattad och gjorde elva assist på 34 matcher med Riga och en assist på fem matcher med Davos. Det är i offensiven som han har sina främsta egenskaper menar han själv.

– Jag skulle beskriva mig själv som en tvåvägsback med offensiven som mitt största vapen, men samtidigt har jag förbättrat mitt spel i gen zon rätt mycket. Jag känner att det är en tvåvägsback jag vill vara med fokus först och främst i egna zonen, men sedan följa med upp i anfallen och skapa framåt när lägena ges och använda min skridskoåkning som är en av mitt största vapen i mitt spel, säger Sund.

Sund är född 1995 och har alltså hunnit bli 25 år gammal. Innan förra säsongens utlandsäventyr har han spelat hela karriären i Finland, varav tre hela säsonger i Liiga. 2019 blev han som free-agent kontrakterad av San Jose Sharks, däremot blev det aldrig spel i NHL då utan istället en utlåning till finska ligalaget TPS.

– Det var en utmaning att spela utomlands förra året och jag tror att jag växte mycket som spelare och person. Jag fick se lite annat. Både Ryssland och Schweiz var otroligt bra ligor och rolig hockey. Det var en rolig säsong förra året på alla vis. Men det ska bli roligt att komma till Sverige.

Sund fick också möjligheten att spela VM för Finland. De blåvita lejonen gick hela vägen till final där det blev förlust mot Kanada med 3-2 efter förlängning.

– Det var ett speciellt VM med tanke på corona. Vi fick inte ha någon publik förrän i det sista matcherna. Men överlag spelade vi helt okej och var nära ända in i slutet. Tyvärr gick vi inte hela vägen, det var en otroligt lärorik turnering och som helhet får vi vara hyfsat nöjda oavsett om vi inte fick guldet, säger Sund.

Nu väntar ett nytt äventyr för backen som flyttar från Finland till Sverige i början av augusti.

– Jag har lite koll på SHL. Jag känner några spelare och kompisar som spelat där och som bara pratar gott om ligan. Jag har lite koll själv och följer med ganska bra. Det är bra hockey. Rögle har jag inte så bra koll, men jag såg finalerna mot Växjö och sedan har jag pratat lite med olika spelare som bara säger gott om föreningen och staden. Jag ser fram att komma dit och lära känna klubben och allt runt omkring.

Efter att flera backar lämnat Rögle, som Mortiz Seider (lån), Niklas Hansson (Zug) och Éric Gélinas (Carolina Hurricanes) blir Tony sund ett välkommet tillskott i Rögles laguppställning menar general manager Chris Abbott:

– Han är en väldigt lovande ung back som senast spelat VM med Finland. Han har en bra skridskoåkning och är en stabil tvåvägsback som kan spela både i powerplay och i boxplay, säger Abbott.

Peter Ekholm