Hur är läget, Dennis Everberg?
Publicerad: 2022-12-15
Uppdatering A-lag
Sedan den 29 oktober har Dennis Everberg saknats i Rögles laguppställning. Och en comeback kommer dröja ytterligare.

– Det är såklart riktigt tungt, men jag måste ha tålamod just nu, säger forwarden.

Dennis Everberg skadade sig i slutet av matchen mot IK Oskarshamn den 29 oktober. Prognosen för skadan då sa att han skulle kunna vara tillbaka efter landslagsuppehållet den 15 november. Men ett bakslag på skadan då fördröjdes den tilltänkta comebacken. För lite mer än en vecka sedan kom ett nytt bakslag för Everberg, vilket kommer kräva ytterligare en månads frånvaro.

– Som vi sagt tidigare gör den här skadan att vi inte kan skynda på läkningsprocessen. Det måste få ta den tid det tar. Det är olyckligt med två bakslag, varav det sista var en ren och skär olyckshändelse i en vardaglig situation. Sådant går inte att förutse eller förebygga, det vet nog alla som någon gång gått igenom en rehabilitering, säger Rögles fysioterapeut Christopher Alvengrip.

Istället för isträning med laget tränar Everberg på egen hand i gymmet.

– Det suger att inte kunna vara med. Det är på isen man vill vara och hjälpa laget vinna matcher. Men jag respekterar läkningsprocessen och försöker jobba på andra saker för att kunna vara starkare än någonsin när jag kommer tillbaka. Jag måste ha tålamod just nu, säger Everberg.

Den nuvarande prognosen är ytterligare en månads frånvaro, men både Alvengrip och Everberg vet att det kan ta längre tid än så.

– Det hoppas vi såklart inte, men vi har inte bråttom när det kommer till det här. Men jag måste berömma Dennis för sättet han tacklar det här på. Han jobbar otroligt hårt för tillfället och ser verkligen fram emot att komma tillbaka, säger Alvengrip.

Peter Ekholm