Rögle värvar Henry Bowlby
Publicerad: 2023-11-09
RBK HERR
Den amerikanske forwarden Henry Bowlby är klar för spel med Rögle. Kontraktet gäller säsongen ut.

– Henry är en kille som vi har haft ögonen på ett par år. Han är en tävlingsinriktad powerforward som tillför intesitet och fysiskt spel. Han är också en stark och kraftfull skridskoåkare, säger sportchef Chris Abbott om Bowlby.

26-årige Bowlby kommer senast från Colorado Avalanches organisation och spel i AHL med Colorado Eagles. Den här säsongen står han noterad för tre poäng på sju matcher. Totalt har Bowlby gjort 72 poäng på 161 AHL-matcher. Han tillhörde tidigare Florida Panthers organisation. Han har även spelat tre år i amerikanska collegeligan för Harvard University.

Kontraktet med Rögle gäller säsongen ut.

– Vi blev väldigt glada att höra att han var sugen och ivrig att komma hit till Rögle. Han kommer att tillföra styrka till laget i forchecken och längs sargerna. Han kan också skapa chanser offensivt med sitt skarpa skott. Det är en mångsidig spelare som kan göra lite av allt, säger Chris Abbott.

Henry Bowlby anländer till Ängelholm senare i veckan.

Joel Nordström