Theodor Niederbach till Rögle
Publicerad: 2022-05-03
Theodor Niederbach har skrivit ett ettårskontrakt med Rögle. Forwarden kommer närmast från SHL-konkurrenten Frölunda.

Efter fyra säsonger i Frölundas organisation, varv de två senaste i SHL, ansluter Theodor Niederbach till Rögle. 20-åringen gjorde den gångna säsongen 16 poäng (9+7) på 51 grundseriematcher och tre poäng (1+2) på nio slutspelsmatcher.

– Det ska bli grymt kul, en ny utmaning. Det finns ju anledningar till att jag kommer hit. Det är en klubb som varit bra de senaste åren och jag vet att det är en klubb som vill vinna SM-guld, precis som jag. Man har märkt att det är en grym miljö att vara i för att utvecklas, säger Niederbach.

Niederbach var i julas också uttagen till den svenska JVM-truppen som han spela två matcher i Edmonton innan turneringen avbröts på grund av Covid-19. På de två matcherna gjorde högerskytten två mål. Den turneringen var hans andra raka JVM.

– Han är en ung, spännande spelare som tagit steg de senaste åren. Vi är väldigt glada att vi får möjligheten att hjälpa honom i utvecklingen och ge honom chansen att bli en stor del av vår klubb. Han blir större och starkare och har en viktig sommar framför sig. Jag gillar att han är kreativ och stark defensivt och dessutom högerfattad, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Niederbach har på två SHL-säsonger gjort 21 poäng (12+9) på 71 matcher och fyra poäng (1+3) på 16 slutspelsmatcher. Han har stått för fyra poäng (1+3) på elva CHL-matcher och nio poäng (3+6) på 15 matcher i HockeyAllsvenskan med MoDo dit han var utlånad säsongen 2020-21.

Niederbach valdes i den andra rundan, som nummer 51 totalt, av Detroit Red Wings i NHL-draften 2020.

I eftermiddag kommer en längre intervju med Theodor Niederbach på roglebk.se.

Peter Ekholm