Rögle värvar forwardstalang
Publicerad: 2021-05-21
Nyhet, A-lag
Forwarden William Strömgren har skrivit på ett kontrakt med Rögle för de kommande tre säsongerna.

17-årige Strömgren kommer närmast från Modo i HockeyAllsvenskan där han stod för nio poäng (3 mål+6 assist) på 27 matcher. Han noterades också för tolv poäng (1+11) på elva matcher med Örnsköldsvik HF i Hockeyettan.

– Det känns väldigt kul att få komma till en klubb som utvecklar spelare och som har en träningskultur som gör att jag har alla förutsättningar att utvecklas. Jag ser verkligen fram emot de kommande säsongerna, säger Strömgren.

Under våren var Strömgren med de svenska Juniorkronorna i Dallas för att spela U18-VM. Strömgren gjorde fem poäng (2+3) på sju matcher och hjälpte Sverige till en bronsmedalj.

– Han är en spelare som vi följt några månader. En ung kille som har jättemycket talang och potential. Han gjorde det bra i U18-VM. Han har mycket att erbjuda, med sitt spelsinne, sin storlek och offensiva kreativitet, säger general manager Chris Abbott om Strömgren.

William Strömgren är född 2003 och fyller 18 år den 7 juni. Han rankas högt på olika listor till sommarens NHL-draft där han tippas väljas tidigt. Strömgren kom till Modos U16-lag inför säsongen 2018-19 och har tillhört klubben sedan dess.

Fakta: Position: Forward

Skjuter: Vänster