Rögle värvar Lukas Klok
Publicerad: 2022-11-05
Rögle förstärker backsidan med tjecken Lukas Klok. 27-åringen har skrivit på för resten av säsongen.

Klok kommer närmast från en sejour i Arizona Coyotes organisation och har fyra matcher i AHL-laget Tuscon Roadrunners under hösten.

– Vi är väldigt glada att Lukas har valt att skriva på för oss. Det är en meriterad back med offensiva kvaliteter och bra defensivt spel som kommer tillföra spets till vår backuppsättning, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Klok kommer från tjekckiska Vitkovice och spelade i klubben fram till och med säsongen 2017-18. Då blev det istället spel med HC Slovan Bratislava i KHL. Efter en säsong i Slovakien bytte Klok till finska Luukko och spendera två säsonger i Liiga. Där gjorde han 44 poäng på 97 matcher (8+36). Förra säsongen gjorde han 31 poäng (5+26) på 44 matcher med Neftekhimik Nizhnekamsk i KHL. Han skrev på ett kontrakt med Arizona i somras, men passerade waivers förra veckan med avsikten att flytta tillbaka till Europa.

Förra säsongen spelade Klok OS för Tjeckien där han gjorde tre poäng på fyra matcher. Han spelade VM 2021 och har totalt gjort 38 landskamper för Tjeckien.

Klok ansluter till Rögle under nästa vecka.

Peter Ekholm