Gélinas klar för återkomst till Rögle
Publicerad: 2021-11-23
Backen Éric Gélinas återvänder till Rögle från NHL-organisationen Carolina Hurricanes.

Efter en succéartad fjolårssäsong valde Éric Gélinas att prova på en möjlighet med Carolina. Den 30-årige backen fick däremot ingen chans i NHL utan har inlett säsongen 2021-22 i AHL-laget Chicago Wolves. Efter nio matcher och två assist sattes han under söndagen upp på ”unconditional waivers” med syftet att bryta hans kontrakt. Inget annat NHL-lag valde att ta över hans kontrakt och nu återvänder Gélinas till Rögle, där han hade kontrakt innan han lämnade i somras.

– Jag är väldigt exalterad över att kunna välkomna Éric hem till Ängelholm och Rögle. Det är en toppspelare och en väldigt bra kille för vår grupp. Han kommer förstärka vår backuppsättning, säger Chris Abbott.

Éric Gélinas kom till Rögle i slutet av säsongen 2018-19 från Bratislava i KHL. Förra säsongen gjorde den hårdskjutande backen 34 poäng (8+26) på 46 grundseriematcher och var plus-22 i plus/minus-statistiken. Med sin poängnotering slutade han fyra i backarnas poängliga i SHL. Gélinas gjorde dessutom sju poäng (1+6) på 14 slutspelsmatcher och hjälpte Rögle till SM-silver.

I Rögletröjan har Gélinas spelat totalt 90 grundseriematcher. Han har gjort 14 mål och 42 assist och totalt åtta poäng (2+6) på 16 slutspelsmatcher. Förra säsongen var han en av Rögles assisterande lagkaptener.

Kontraktet med Gélinas gäller säsongen ut och har möjliggjorts i samarbete med CorViridis AB.

Peter Ekholm