SIMON RYFORS ÅTERVÄNDER
Publicerad: 2023-05-09
Lagbygget 2023
Hemkomsten är säkrad. Simon Ryfors har skrivit på ett fyraårskontrakt med Rögle BK.

– Var ska jag börja … det känns otroligt motiverande och väldigt roligt ända in i själen. Jag är supertaggad. Sedan finalförlusten i Växjö känns det som att jag har ouppklarade affärer. Jag tror verkligen på gänget som vi kommer ha kommande år och jag kände att jag måste vara med på det här, säger Simon Ryfors.

Simon Ryfors återvänder till Rögle BK efter två år i AHL-laget Syracuse Chrunch. Den nu 25-årige centern kom till Rögle inför sin första J18-säsong för att gå hockeygymnasiet.  Han debuterade i A-laget säsongen 2015-16 och hade sedan en ordinarie tröja i SHL. Säsongen 2020-21 fick han sitt stora offensiva genombrott då han stod för 45 poäng (25+20) på 51 matcher. Han delade förstaplatsen i SHL:s skytteliga på 25 mål tillsammans med Färjestads Daniel Viksten - och belönades sedan med ett NHL-kontrakt med Tampa Bay Lightning.

– Att få tillbaka honom vid den här punkten i hans karriär är stort. Vi är väldigt medvetna om utvecklingen han hade här för några år sedan och steget han tog med att skriva kontrakt med Tampa Bay Lightning. Han hade flera alternativ nu, men beslutade sig för att komma tillbaka hit och försöka vinna ett mästerskap med oss. Jag är väldigt exalterad över att få tillbaka honom. Jag vet hur mycket han vill hjälpa det här laget att vinna, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Men under sina två säsonger i Nordamerika har det inte blivit någon NHL-debut. Att pausa NHL-drömmen var ett svårt beslut att ta, men att vända hem till just Rögle desto lättare.

– Jag har lagt mycket energi och tid för att få ut så mycket av mig själv här borta och nå drömmen. Jag har offrat mycket för att vara mitt bästa jag i Nordamerika. Det har varit två år av en lite mer individuell resa. Jag har lite saknat det här att uppnå något tillsammans och ha gemenskapen som finns i Rögle.

Säsongen som Simon Ryfors lämnade Sverige gick Rögle till SM-final, i vilken det blev förlust mot Växjö.

– Det var givet att det skulle vara Rögle igen. Jag vill hoppa på den här resan, som jag inte riktigt avslutade senast. Det är mer glädje och motivation att komma tillbaka och uppnå något stort än en besvikelse att åka hem utan att spela NHL.

I AHL har han varit en av Syrachuse mest framträdande spelare. Under sin första säsong gjorde han 35 poäng (11+24) på 72 matcher och två poäng (1+1) på fem slutspelsmatcher.  Den här säsongen har han lyft ytterligare och producerat 59 poäng (27+32) på 72 matcher. I slutspelet gjorde Ryfors sju poäng (4+3) på fem matcher.

– Jag tycker att jag fortsatt den resa jag påbörjade i Rögle. Jag tycker att jag bevisade för mig själv under min andra säsong att jag är en pålitlig målskytt och ett offensivt hot. Den största utmaningen har varit omställningen. Första året hade sina utmaningar. Jag är otroligt stolt över hur jag valde att komma tillbaka och bevisa för mig själv att jag är en toppspelare på den här nivån. Jag har gjort en ganska stor resa mentalt skulle jag säga.

Ryfors har spelat 250 grundseriematcher och stått för 93 poäng (41+52) i Rögle-tröjan. Han har också 20 kval- eller slutspelsmatcher i Rögletröjan på vilka han stått för elva poäng (2+9). Innan han lämnade för Nordamerika spelade Simon Ryfors i Rögle under åtta år. Nu återvänder han och blir Rögle trogen i ytterligare fyra säsonger.

– Det är ett långt kontrakt. Men Ängelholm är hemma. Det kändes givet att ge det här en ordentlig chans att ta SM-guldet till Ängelholm. Jag vet hur bra jag trivs och hur bra jag blir omhändertagen i föreningen och stan. Det ska bli fantastiskt kul att få komma hem och spela framför landets bästa fans i flera år, säger Ryfors.

Rögle tackar Corviridis AB som hjälpt till att göra värvningen av Ryfors möjlig.

Peter Ekholm
Huvudpartners