1950-talet: Hockeyn tar sin början
Publicerad: 2022-03-30
1932, det var då allt började. Det var då Rögle Bandy Klubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades. I den här upplagan 1950-talet.

Den 6 juli 1949 togs ett historisk beslut i Rögle Bandyklubb. Parallellt med den redan etablerade bandysektionen skulle också ett hockeylag bildas. Säsongen 1950-51 var det premiär och lite mer än ett halvår senare spelades den första riktiga hockeymatchen i Rögles historia. Den 22 januari 1951 åkte Rögle till Skånes Fagerhult, men trots två mål av Gunnar Svensson föll Rögle med 2-4.

Den 7 februari stod ishockeybanan klar i Rögle och dagen efter tog Rögle sin första seger någonsin i hockeysammanhang när de grönvita besegrade Mörarp med 5-0 på hemmais. Segern mot Mörarp var för övrigt en enda segern av sju möjliga. Det blev bara sju matcher för Rögle under den första säsongen. Naturförhållandena gjorde nämligen att det var begränsat med is.

Den nu bortgångne Hilmer Persson var handlare i byn under den tiden:

– Första säsongen hade vi bara is mellan den 22 januari och 6 mars, har Persson sagt till Rögle BK.

De andra matcherna under det året slutade alltså med förluster: 2-6 mot Eslöv, 1-4 mot IFK Helsingborg, 3-4 mot Hörby, 1-12 och 3-4 mot Tyringe.

{!A}

Under åren som följde spelade Rögle fler matcher, nio stycken under 1952 och 13 matcher 1953, en kort säsong även då. Vädret fortsatte att ställa till det för Rögle BK.

– Det var problem med isen. Killarna sparade på natten och på förmiddagen regnade det, har Persson sagt.

Trots de relativt korta säsongerna inledningsvis lyckades Rögle etablera sin hockeyverksamhet under 1950-talet. Laget blev successivt bättre och bättre och 1957 kom den första riktigt stora hockeyframgången. Det året spelade Rögle hem sin första hockeytrofé någonsin genom att vinna distriktsmästerskapen. I en jämn final lyckades Rögle besegra Malmö FF med 7-5. Rögle spelade då i division 3 medan MFF kom från högsta ligan.

Lagkapten under DM-vinsten var Sven Morin som var lagkapten under större delen av 50-talet. Sven Morin var back men mycket målfarlig och på 188 matcher registrerades han för 84 mål. Morin är en av de stora hockeypionjärerna i Rögles historia. Han slutade spela 1962.

Bristen på is gjorde att Rögle under slutet på 50-talet fick nyttja Jonstorps isbana, som vid den tiden var konstfrusen sedan ”pärabönderna” (potatisbönderna) samlat in till sin intresseförening. Rögle fick hyra in sig hos Jonstorp för 100 kronor per tillfälle. Rögle och Jonstorp spelade ett par matcher mot varandra under 50-talet, matcher som enligt gamla artiklar lockade mycket folk. Vid ett tillfälle 1956 fanns hela 800 personer på plats vid Rögles isbana för att bevittna division 3-mötet mellan lagen. En match som Rögle lyckades vinna med 5-2.

POLLENKUNGEN BÖRJAR SYNAS

Framgångarna under det sena 1950-talet gjorde att flera fick upp ögonen för Rögle BK. En av dem av Gösta ”Pollenkungen” Carlsson, som kanske betytt mest av allt för Rögles hockeyresa. Det var tack vare Pollenkungens passion som klubben kunde växta ordentligt från att spela matcher mot lokalkonkurrenter på isen vid brandstationen i Rögle till en stabil tillvaro i högstadivisionen med hemmarink i en av landets modernaste idrottsanläggningar.

Under 1950-talet bildade Pollenkungen AB Cernelle, vars lagerlokal under 1960-talet skulle bli Vegeholms Ishall. Historien om Gösta ”Pollekungen” Carlsson kommer vi berätta i nästa del av vår tillbakablick. Men Rögle BK vill redan nu passa på att uppmärksamma honom genom att namnge den nya logen på våning 4 till Göstas.

Peter Ekholm