"Har verkligen betytt allt"
Publicerad: 2021-05-18
Intervju
Taylor Matson har tagit farväl. Efter sju säsonger i Rögle BK lämnar forwarden klubben. – Jag är såklart ledsen över att behöva lämna, men samtidigt väldigt spänd på att starta ett nytt kapitel i mitt liv och i min karriär. Jag lämnar klubben fysiskt, men mina känslor för Rögle kommer aldrig att försvinna, säger Taylor Matson.

Taylor Matson har varit med på hela resan. Från avancemang från HockeyAllsvenskan, negativa kval, Play In, inställt slutspel till SM-silver. Det bar nästan hela vägen. Den femte finalmatchen mot Växjö den 10 maj blev amerikanens sista i Rögle-tröjan.

– Det är väldigt svårt att sätta ord på vad jag känner. Ängelholm och Rögle har blivit hemma för mig och min familj. Vi har mycket att vara tacksamma för under de här senaste sju åren. Det är väldigt vemodigt, men som hockeyspelare vet man att man alltid kan bli ersatt och att ens tid kan vara över vid ett visst tillfälle. Det är så det fungerar, äsger Matson.

32-årige Matson blev snabbt en publikfavorit när han kom till klubben inför säsongen 2014-15. Det blev omedelbar succé för forwarden, som stod för 13 mål och totalt 37 poäng under sin första säsong i Rögletröjan, som slutade med att laget tog steget upp i SHL.

– Jag har så många goda minnen, men ett av de främsta är från mitt första år när vi gick upp i SHL. Sista matchen uppe i Västerås när alla fans kom ut på isen och firade med oss är något som jag kommer att komma ihåg för alltid. Det laget kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, säger Matson.

– Sedan kommer jag såklart minnas de senaste två säsongerna där vi lyckats göra Rögle till ett topplag. Hela SM-slutspelet i år, alla fans som väntade utanför på parkeringen och tutade inför våra hemmamatcher är något jag aldrig kommer att glömma. Det gav oss mer energi än vad alla fans förstår tror jag.

"VAR SKA JAG ENS BÖRJA?"

Den gångna säsongen hade Matson en nyckelroll i kedjan med Brady Ferguson och Adam Edström. Matson noterades för nio poäng (3+6) på 50 matcher i grundserien och fyra poäng (2+2) på 14 matcher i slutspelet.

– Den här säsongen har varit helt galen. Med hela pandemin och att inte kunna ha fans i arenan under hela året. Vi lyckades bygga ett lag och en maskin som inte många lag kunde rå på. Jag har inte tillräckligt med ord för att prata om killarna i laget, alla tävlade och gav verkligen allt. Vi nådde inte vårt slutmål, men vi kan vara stolta över hur vår prestation den här säsongen. Att tävla och spela med det här laget kommer ge mig minnen för livet, säger Matson.

Taylor Matson värvades som en nyckelspelare till HockeyAllsvenskan och har fortsatt att vara så under hela sin tid i klubben. Med sitt stora hjärta, sin arbetskapacitet och intensiva spelstil har han blivit en favorit bland lagkamrater och fans.

– Wow. Vad ska jag ens börja? Som jag sa, Rögle och Ängelholm har blivit hem för mig och min familj. Jag känner mig så priviligerad på så många olika sätt. Den här klubben har betytt mer för mig än vad jag någonsin kunnat ana. Stödet och kärleken som jag känt från fans under åren har varit fantastiskt och har verkligen betytt allt för mig.

TOLFTE MEST MATCHER I HISTORIEN

Det blev totalt 329 grundseriematcher med Rögle i Hockeyallsvenskan och SHL. På dem har Matson stått för 45 mål och 72 assist. Han ligger tolva genom tiderna i antalet spelade matcher (358), både grundserie och kval/slutspel inräknat. Han har gjort elva (3+8) poäng på 30 kval- eller slutspelsmatcher. De senaste tre säsongerna har han varit en av lagets assisterande lagkaptener.

– Jag har känt mig välkommen sedan första stund här. Tack vare den här klubben har jag skaffat relationer som kommer vara för resten av livet, både inom och utanför organisationen och för det kommer jag alltid att vara tacksam.

Taylor Matson skrev på ett nytt kontrakt med Rögle den 11 september 2018, ett avtal som nu löpt ut. Hur framtiden ser ut vet Matson inte ännu.

– Det får vi se. Mitt fokus just nu är att vila kroppen och se till att jag är redo för nästa säsong, avslutar Matson.

Peter Ekholm