Rögle värvar skyttekung från Mora
Publicerad: 2021-05-31
Rögle har gjort klart med Oskar Stål Lyrenäs. Forwarden kommer från Mora i Hockeyallsvenskan och har skrivit ett tvåårskontrakt. – Jag är otroligt glad och ser fram emot den här uppgiften och utmaningen som jag fått. Jag ser väldigt mycket fram emot den. Det ska bli väldigt roligt det här, säger Stål Lyrenäs.

Rögles general manager Chris Abbott fortsätter med sitt lagbygge inför kommande säsong. I dag blev Oskar Stål Lyrenäs klar för två år med Rögle. Stål Lyrenäs är 23 år och kommer närmast från Mora där han förra säsongen gjorde 25 mål på 47 matcher. Han slutade delad tvåa i HockeyAllsvenskans totala skytteliga och gjorde sammanlagt 44 poäng.

– Det gick otroligt bra. Jag fick spela otroligt mycket, i alla spelformer och med otroligt bra spelare. Framförallt med Ludvig Larsson, som också skrivit på för Rögle. Jag har bara positiva saker att säga om förra säsongen.

– Oskar är en ung spelare som tagit stora steg de senaste åren och slutade delad tvåa i HockeyAllsvenskans skytteliga förra säsongen. Han är en stor, kraftfull spelare med ett riktigt bra skott. Men det viktigaste av allt är att han har drivet att ta nästa steg i karriären och etablera sig i SHL, säger Chris Abbott.

Säsongen 2020-21 blev forwarden hittills bästa poängmässigt i HockeyAllsvenskan. Han debuterade i ligan säsongen 2016-17 och spelade då för Modo. Inför säsongen 2018-19 skrev han på för moderklubben Björklöven där han på två säsonger gjorde 19 poäng (9+10) på 40 matcher. Han var också utlånad till Tingsryd under säsongen 2019-20 och gjorde 14 poäng (9+5) på 26 matcher.

Förra säsongen var hans första i Mora-tröjan, och det blev omedelbar succé.

– Vi ser fram emot att välkomna Oskar ner till Rögle senare i veckan när laget samlas för sommarträningen, säger Abbott

Peter Ekholm