Nyförvärvet: ”Jag gillar att göra mål”
Publicerad: 2022-05-02
Kim Rosdahl ska göra fler mål när han till hösten drar på sig Rögles grönvita tröja. – Jag ser mig som en offensiv spelare och vill utnyttja min styrka framåt, säger nye Rögle-forwarden.

Under sina fyra första SHL-säsonger, alla i Malmö Redhawks, gjorde Kim Rosdahl totalt tio mål på 160 matcher. De senaste två säsongerna har han gjort 29 på 102 matcher. Nu har forwarden skrivit på ett tvåårsavtal med Rögle med målsättningen är att vässa skyttet ytterligare.

– Jag vill bli bättre på allt. Jag vill utveckla mitt spel både framåt och bakåt. Och sen vill jag göra mer poäng också såklart. Jag ser mig som en offensiv spelare och vill utnyttja min styrka framåt. Jag vill hjälpa laget att göra mål och assist, men också var bra och stabil i spelet över hela banan. Jag gillar att göra mål, så gör man ett par till blir man alltid glad, säger Rosdahl.

Den målmässiga utvecklingen började i MoDo säsongen 2019-20. Rosdahl bytte då Malmö mot MoDo just för att hitta sitt spel. I Malmö hade han hamnat i en roll med mindre istid och ofta i en mindre producerande kedja. Men i Ö-vikslaget gjorde han elva mål och totalt 31 poäng och hittade sitt offensiva spel.

– Det började när jag gick till MoDo och fick Björn (Hellkvist) som tränare. Vi hade ett bra snack innan jag skrev på om vad jag skulle göra som spelare. Vad han såg i mig, och där började väl resan där jag kunde börja spela på sättet jag är bäst på. Det gick ganska bra i MoDo och det tog jag vidare till Oskarshamn där Martin Filander tog över och gav mig samma roll och förtroende. Med förtroendet växte jag ut och fick bli den spelare som jag alltid tyckt jag är och är bäst på. Det gav mer självförtroende och mer förtroende från coacherna.

Den hårdskjutande högerskytten gjorde 18 mål under säsongen den nyss avslutade säsongen och var en stor anledning till att IK Oskarshamn överraskade hela hockeysverige, tog sig till slutspel och tvingade Rögle till en sjunde avgörande match i kvartsfinalserien som Rögle till slut vann med 4-3 i matcher. Nu skiftar han sida till Rögle, säger forwarden.

– Det känns jättebra att komma till Rögle. Det är en klubb som varit en toppklubb i Sverige de senaste åren och det känns som en bra utmaning för mig att ta steget dit och försöka hjälpa klubben nå ännu mer framgång, säger Rosdahl.

Den explosiva utvecklingskurvan gjorde Rosdahl till landslagsman efter att Oskarshamns säsong tog slut. Landslagsdebuten gav mersmak.

– Det var en erfarenhet. Jag tycker att det gått ganska bra. Jag har fått spela en hel del, fått spela powerplay och gjorde några poäng. Så det är en erfarenhet för framtiden och något man ska sträva efter för att komma ännu längre i sin karriär. Att representera sitt land är en fantastisk känsla som man gärna gör igen.

I Rögle är det tänkt att utvecklingen ska fortsätta.

– Jag har ju sett hur folk fått utveckling i Rögle innan och gått vidare till NHL och Schweiz. Det är klart att man vill fortsätta utvecklas och ta ännu ett steg. Jag hoppas kunna ta de stegen i Rögle för att kunna gå ännu längre. NHL är fortfarande målet, jag är fortfarande hyfsat ung i alla fall. Det är en av anledningarna till att jag vill komma till Rögle.

{!A}

Det råder inga tvivel om att Kim Rosdahl vill vara en spelare som producerar i Rögle. 25-åringen, med Limhamn som moderklubb, ser fram emot att dra igång försäsongen och återförenas med jämnårige Ludvig Larsson (också Limhamn som moderklubb) samt William Wallinder och Adam Tambellini, som han spelade med i MoDo.

TIll hösten ska han hjälpa Rögle till större framgångar. Hans totalt fyra slutspel från Malmö och Oskarshamn har gett honom totalt 32 slutspelsmatcher. Det är fler än många av Rögles spelare. Det är också något som forwarden vill plocka med sig till nästa kapitel i karriären.

– Jag tror att den rutinen kan vara bra, att man varit med i slutspel tidigare. Man har tagit sig en bit med lag som kanske varit lite uträknade, samma sak med Oskarshamn. Det var nog ingen som trodde vi skulle ta oss till slutspel över huvud taget och slå ut Leksand och komma till en sjunde avgörande mot Rögle. Det var en erfarenhet att ta sig dit och förstå vad som krävs för att vinna varje match. Det är något jag gärna hjälper till med för att vinna guld, avslutar Rosdahl.

Peter Ekholm