Éric Gélinas skriver NHL-kontrakt
Publicerad: 2021-06-13
Lagbygget
Backen Éric Gélinas lämnar Rögle BK för NHL. Det meddelade general manager Chris Abbott under söndagen. – Jag är väldigt glad för den här möjligheten som jag jobbat så hårt för, säger Gélinas.

Éric Gélinas kom till Rögle i slutet av säsongen 2018-19 från Bratislava i KHL. Det blev knappt 2,5 säsong i Rögletröjan för den hårdskjutande backen som den gångna säsongen gjorde 34 poäng (8+26) på 46 grundseriematcher och var plus-22 i plus/minus-statistiken. Med sin poängnotering slutade han fyra i backarnas poängliga i SHL. Gélinas gjorde dessutom sju poäng (1+6) på 14 slutspelsmatcher och hjälpte Rögle till SM-silver.

– Éric har varit en stor del av våra framgångar här de 2,5 senaste säsongerna, och har visat att han är en av SHL:s bästa backar. Hans ledarskap, personlighet och stenhårda skott kommer bli svårt att ersätta, men vi önskar honom lycka till när han nu får en ny chans i NHL, säger Abbott.

30-årige Gélinas valdes av New Jersey Devils i den andra rundan (54:e spelare totalt) i NHL-draften 2009. Han debuterade för Devils säsongen 2012-13 och har gjort totalt 189 NHL matcher för Devils och senare också Colorado Avalanche. Totalt har det hittills blivit 55 poäng (14+41) i NHL.

I Rögletröjan blev det totalt 90 grundseriematcher, 14 mål och 42 assist för Gélinas som också gjorde också åtta poäng (2+6) på totalt 16 slutspelsmatcher. Förra säsongen var han en av Rögles assisterande kaptener.

– Vi är väldigt stolta över att ha hjälpt ännu en spelare att nå sitt mål att skriva NHL-kontrakt, säger Abbott.

Peter Ekholm