Skade- och Covid-läget i Rögle
Publicerad: 2022-01-19
Inga nya fall och milda symptom. Så beskriver sportchef Chris Abbott läget i Rögle just nu.

I måndags bekräftades Covid-19-smitta i Rögles trupp. Tre matcher har efter det skjutits upp; dubbelmötet med Timrå i måndags och tisdags samt torsdagens planerade hemmamatch mot Luleå.

Sedan smittan konstaterats har A-lagets faciliteter hållits stängda, men under onsdagen hade spelare som testat negativt möjligheten att träna igen.

– Några spelare har varit på hallen idag och tränat i gymmet, några var också ute på is. De spelare som har testat positivt har milda symptom, vilket är bra. Vi har inga nya positiva fall och hoppas kunna börja träna ordentligt igen till helgen, säger Chris Abbott.

Rögle har en match till planerad den här veckan, borta mot Brynäs på lördag. Det är i skrivande stund inget beslut taget om den matchen kommer spelas eller skjutas fram.

SKADELÄGET

I Rögles senaste match, 1-4 borta mot Frölunda i lördags, saknade Rögle skadade Adam Edström, Éric Gélinas, Anton Bengtsson och Erlend Lesund. Dessutom skadade sig Ludvig Larsson och tvingades bryta matchen efter två perioder. Rögles fysioterapeut Christopher Alvengrip kan ge följande uppdatering om de spelarna:

Ludvig Larsson

Skadade sig i matchen mot Frölunda och tvingades utgå.

– Han har gjort en magnetröntgen och sett till den utgår vi från att han kommer missa tre veckor, säger Alvengrip.

{!A}

Anton Bengtsson

Bengtsson åkte på en smäll mot Frölunda i CHL-semifinalen den 11 januari. Han lämnade isen på bår och efter vidare undersökningar på sjukhus konstaterades en hjärnskakning.

– Han har tagit steg på hjärntrappan och redan varit lite på is. Det är ett gott tecken, säger Alvengrip.

{!B}

Adam Edström

Edström har inte spelat sedan den 26 december på grund av skada, men han börjar närma sig comeback.

– Han har trappat upp träningen den sista tiden och dessutom kört på is, säger Alvengrip.

När det gäller Gélinas har Alvengrip i dagsläget ingen ny information.

Sedan tidigare står det klart att Erlend Lesund kommer missa resten av säsongen på grund av en operation.

Peter Ekholm