Felix Nilsson får rookiekontrakt
Publicerad: 2023-03-01
Forwarden Felix Nilsson har nått 100 spelade minuter i SHL. Det innebär att han nu skrivit på ett rookiekontrakt med Rögle.
– Han har utvecklats till en väldigt påligtlig och spännande spelare, säger sportchef Chris Abbott.

Han är bara 17 år, men har frekvent funnits med i Rögles laguppställning den här säsongen. Efter att ha börjat som extraforward ett par matcher har han successivt fått mer och mer istid. I gårdagens match mot HV71 nådde han över 100 minutersstrecket totalt. Det innebär att han får ett rookiekontrakt med Rögle, vilket gäller till och med säsongen 2024-25.

– Det är jättekul och en dröm. Det ska bli riktigt roligt att stanna i Rögle de kommande två åren. Den här säsongen har gått över mina förväntningar och jag trodde inte att det skulle bli så här mycket spel med A-laget. Jag har fått en helt annan syn på allt, hur man är ett proffs och hur man tar hand om kroppen. Sen har jag lärt mig mycket från de andra spelarna rent taktiskt och lite småknep, säger Felix Nilsson.

Rögles sportchef Chris Abbott om att ha Nilsson i laguppställningen de kommande två säsongerna.

– Felix har gjort ett grymt jobb sedan han kom hit för ett par år sedan. Han har utvecklats till en väldigt påligtlig och spännande spelare. Jag tycker att han har spelat många stabila matcher med A-laget och visat hur mogen han är som spelare. Han har en ljus framtid och jag ser fram emot att följa honom i slutet av den här säsongen med landslagsspel och förhoppningsvis i draften också, säger Abbott.

Det har blivit totalt 16 matcher och första SHL-målet har varit nära flera gånger. Även om det inte har blivit något mål eller poäng har han kunnat bidra på andra sätt.

– Han har varit väldigt påligtlig för en så pass ung spelare. Man ser en mognad i hans spel och hur smart han är, vilket är en egenskap som kan vara riktigt svår att hitta i unga spelare. Det vittnar om en väldigt ljus framtid för honom, säger Chris Abbott.

Hans spel i SHL har också gjort att han mer och mer hamnat på NHL-klubbarnas radar. Med sina 17 år är han högaktuell för sommarens NHL-draft.

Joel Nordström