Ben Youds klar för Rögle – debuterar i kväll
Publicerad: 2017-11-25
Nyhet
Rögle BK värvar amerikanske backen Ben Youds från Växjö Lakers. Övergången blev klar i dag lördag. Den 29-årige försvararen debuterar redan i kväll för Rögle i bortamötet mot Djurgården.

– Det har gått snabbt men jag är glad över att få komma till Rögle BK och hjälpa laget. Jag ser fram emot att få debutera i kväll, säger Ben Youds.
Ben Youds lämnade hemmet i Växjö i morse och flög upp till Stockholm på lördagsförmiddagen. Han anlände till spelarhotellet vid lunchtid där han träffade laget och tränarna.
– Jag har sett förändringarna som skett i Rögle den senaste tiden och jag gillar det som händer. Jag ser fram emot att få vara en del av det och hjälpa laget att lyfta i tabellen, säger Ben.

Den högerfattade försvararen är en spelskicklig och rörlig back med ett bra skott. Efter fem säsonger i AHL med en stabil poängproduktion från blålinjen kom han till Sverige och SHL-nykomlingen Leksand förra säsongen.
Han var en av lagets främsta spelare och värvades till Växjö inför den här.
I Växjö har Ben inte fått så mycket speltid, han har tre assist på åtta matcher. Nu kliver han in i Rögle BK.
– Jag ser mig själv som en tvåvägs back med offensiva styrkor. Jag gillar att spela i anfallszon men sätter alltid defensiven i första rummet.
Ben spelade i SHL senast den 28 oktober:
– Jag har tränat på bra hela tiden för att vara redo när det händer något. Jag är redo.

Rögles nye sportchef Chris Abbott är nöjd med värvningen:
– Ben kommer att hjälpa oss. Det är en tvåvägs back med offensiv uppsida. En talangfull och karaktärsstark spelare med bra attityd. Ben är hungrig och redo att hoppa in och hjälpa oss att lyfta i tabellen, säger Chris.

Det var varit snabba turer, Chris började i Rögle i måndags och har sett sitt nya lag två gånger live den här veckan. På lördagen var hans första spelaraffär klar.
– Jag har sett mycket positiva saker, vi behöver bli jämnare vad gäller fokus och arbetsinsats.
Kontraktet med Ben Youds gäller den här och nästa säsong, 2018/19.

Fakta/Ben Youds Namn: Ben Youds Född: 20 april 1988 i Brooklyn Park, Minnesota, USA. Längd: 178 cm. Vikt: 84 kg. Position: Back. Skjuter: Höger. Karriär i korthet: Fyra säsoonger i college för Minnesota State University, därefter fem proffsäsonger i Nordamerika, främst i AHL. Spelade i Leksand förra säsongen där han gjorde 20 poäng på 52 matcher och därefter Växjö den här säsongen. Aktuell: Klar för Rögle BK, kontrakt över nästa säsong 2018/19. Debuterar för Rögle i kväll borta mot Djurgården.