Rögle lånar in anfallare
Publicerad: 2019-12-16
Nyhet
Rögle BK lånar in 24-årige anfallaren Johan Lundgren från Kristianstad till veckans två SHL-matcher mot Oskarshamn (borta) i morgon och hemma mot Växjö på torsdag.

Med Dominik Bokk och Nils Höglander på JVM-förberedelser och Nick Sörensen och Mattias Sjögren på skadelistan är Rögle lite kort med folk i de offensiva leden. Därför agerar nu Rögles sportsliga ledning och lånar in en anfallare den här veckan – med ett förflutet i Rögle.
Johan Lundgren kommer från Helsingborg och fick sin tidiga hockeyfostran i Jonstorp och kom till Rögles hockeygymnasium som junior. Han gjorde fyra säsonger i Rögles juniorlag och fick även debutera i A-laget (två matcher).
– Johan är en ambitiös kille som jobbar hårt och tävlar varje dag. Vi är glada att kunna låna in en spelare som gått via vårt eget hockeygymnasium. Johan känner vi till väldigt bra och han har gjort det väldigt bra i Kristianstad i år. Det ska bli spännande att följa Johan på närmre håll hos oss den här veckan. Vi vill också tacka Kristianstad och Mikael Gath att vi får möjligheten att låna in Johan, säger Rögles assisterande sportchef Christoffer Malm.

Johan Lundgren är Kristianstads bäste målskytt i höst med nio mål och totalt 18 poäng. Han är assisterande lagkapten i den allsvenska nykomlingen. Han anslöt till Rögles trupp på måndagsmorgonen.
– Det är fantastiskt roligt för mig att få chansen i Rögle. Jag känner en hel del spelare i laget redan sedan min tid i Rögle och det kommer att ge mig nyttig erfarenhet. Jag vill även tacka Kristianstad som låter mig få chansen, säger Johan.
Johan är med Rögle den här veckan och kan SHL-debutera i morgon tisdag borta mot Oskarshamn. I och med att han är utlånad till Rögle så missar han Kristianstads hemmamatch mot Björklöven på onsdag.

Fakta/Johan Lundgren
Född: 7 maj 1995 i Helsingborg.
Längd/vikt: 181 cm/85 kg.
Position: Center/ytterforward.
Skjuter: Vänster.
Ungdomsklubbar: Helsingborg och Jonstorp.
I korthet: Spelade fyra år som junior i Rögle, var lagkapten i J20 sista året. Två A-lagsmatcher. Lämnade Rögle inför 15/16 för juniorhockey i Nordamerika, därefter en säsong i Helsingborg, en i Kallinge och sen 18/19 har han spelat i Kristianstad. Gjorde elva mål och 19 poäng på 15 matcher i kvalet till allsvenskan i våras. Har gjort 9+9 på 30 matcher i allsvenskan i höst.
Aktuell: Utlånad till Rögle den här veckan, tillgänglig för spel i två matcher.