Förändringar i A-truppen
Publicerad: 2020-03-20
Rögle BK
Säsongen 19/20 fick ett hastigt och väldigt abrupt slut i helgen. Under veckan har den sportsliga ledningen avslutat säsongen och efter det står det klart att sex spelare inte fortsätter i Rögle BK. Det är Ted Brithén, Dominik Bokk, Daniel Bertov, Kodie Curran, Hampus Gustavsson och Roman Will.

– Vi har gjort en riktigt bra säsong där många av våra spelare lyft sig till nya höjder. Givetvis så ökar därmed deras attraktionskraft och för flera spelare som lämnar oss så handlar det om att få chansen att mäta sig med de allra bästa i världen. Det är ett bra betyg för vår organisation men givetvis så kommer vi att sakna de här spelarna. Vi önskar dem lycka till i framtiden, säger sportchef Chris Abbott.

Röglefostrade centern Ted Brithén kom tillbaka till Rögle inför säsongen 17/18 och har varit en av lagets ledande spelare under tre säsonger. I vinter svarade han för 37 poäng på 33 matcher efter att ha missat en tredjedel av matcherna på grund av skada. På grund av coronaviruset fick han inte möjligheten att tävla om ett SM-guld den här våren.
– Det smärtar, vi hade en speciell grupp i omklädningsrummet. Det hade varit kul att testa det här laget i ett slutspel, säger Ted.
Ted kommer nu att fortsätta sin hockeykarriär någon annanstans:
– Jag har fått en möjlighet som jag inte kan tacka nej till. Det passar både mig och familjen perfekt att göra det här nu. Men jag har fortfarande kvar drömmen och målsättningen att vinna ett SM-guld med Rögle, säger 29-åringen.
– Ted har under sin tid i Rögle visat att han tillhör de bästa i Europa. Vi önskar honom all lycka till och hoppas vi får chans att jobba med honom igen i framtiden, säger sportchef Chris Abbott.

Backen Kodie Curran, som kom från norska ligan inför förra säsongen, lämnar också för en ny utmaning utomlands. Kodie svarade för 49 poäng på 48 matcher och blev tvåa i SHL:s hela poängliga och tilldelades även Guldhjälmen som ligans mest värdefulle spelare framröstad av spelarna i SHL.
– Kodies utveckling och förvandling som spelare och person sen han kom till oss är en fantastisk story. Jag är stolt över att kunna använda Kodie som exempel på hur vi i Rögle vill att våra spelare ska ges förutsättningar och möjlighet att uppnå sina drömmars mål, säger Chris.
Tjeckiske målvakten Roman Will går också vidare efter ett år i Rögle:
– Roman kom till oss med ambitionen att hjälpa oss till toppen av ligan och det gjorde han. En mycket seriös idrottsman och en mycket snäll person som jag kommer att använda som en måttstock i framtiden. Vi önskar Roman all lycka till i den fortsatta karriären.
Dominik Bokk har varit utlånad till Rögle under den här säsongen men återgår nu till sin NHL-organisation, Carolina Hurricanes.
– Vi jobbar gärna vidare med Dominik men det är Carolinas spelare och de som bestämmer.
Backen Daniel Bertov och anfallaren Hampus Gustavsson har utgående kontrakt och lämnar föreningen.
– Daniel har etablerat sig på SHL-nivå, han spelar med intensitet och har vunnit spelare och tränares respekt. Hampus kom in i vårt lag tätt inpå premiären och har gjort allt vi begärt av honom och visat att han håller i SHL. Vi önskar båda lycka till i framtiden.

Vad gäller duon Kevin Wennström och Chris DeSousa som har kontrakt som går ut i vår säger Chris:
– Här finns inga beslut tagna, åt något håll, vad gäller dem.
Nick Sörensen har också ett kontrakt som går ut i vår, han har varit skadad sen i slutet av november:
– I Nicks fall handlar det i första hand om att bli frisk och återgå till ett normalt liv, säger Chris Abbott.
Övriga spelare har nu gått på ledighet och egenträning och kommer att återsamlas senare i vår.