Lucas Elvenes kallas hem - spelar mot Brynäs
Publicerad: 2017-11-30
Nyhet
Rögle har drabbats av skador på ett par forwards, nu senast Sebastian Collberg, och kallar nu hem utlånade Lucas Elvenes som gjort succé i Oskarshamn. Lucas kommer att göra säsongsdebut i Rögle redan i kvällens bortamatch mot Brynäs.

– Lucas har spelat bra i Oskarshamn och varit framgångsrik. Det ska bli spännande att få se honom spela med oss mot Brynäs i kväll, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Det har varit snabba turer för Lucas. I går kväll spelade han allsvensk match för Oskarshamn borta mot Karlskoga (Karlskoga vann med 5-3).
Istället för att resa tillbaka till småländska ostkusten hoppade han av spelarbussen i Örebro och efter en natt på hotell blir det tåg till Gävle och ansluta med Rögle.
– Jag blev lite överraskad när jag fick beskedet. Men det ska bli kul att få spela i Rögle igen och testa på SHL-spel. Jag trivs i Oskarshamn men målet är ju att få spela i Rögles A-lag, säger Lucas.

18-årige Lucas Elvenes är en av landets mest lovande forwards och högaktuell för det svenska JVM-laget.
Den Röglefostrade anfallaren debuterade i SHL för Rögle redan under förra säsongen och draftades i sommar av nya NHL-klubben Las Vegas.
Rögle skrev ett tvåårskontrakt med honom inför den här säsongen och lånade ut honom tillsammans med storebror Ludvig till allsvenska Oskarshamn inför säsongsstarten.

Det har gått riktigt bra, bröderna spelar i samma kedja och har varit tongivande i topplaget. Lucas har gjort 21 poäng (4+17) på 22 matcher och är en av allsvenskans bästa poängplockare.
– Tanken med att lånas ut var att jag skulle få spela seniorhockey och utvecklas. Det har gått bättre än jag förväntat mig. Jag spelar enklare och får mer puckar på mål. Det är superskoj att få spela med brorsan och att det stämt så bra för oss. Jag är mycket tacksam mot Oskarshamn som gett mig den här chansen, säger Lucas.

Hur länge Lucas ska vara i Rögle är inte bestämt:
– Vi får se. Vi vill i alla fall ta en närmre titt på Lucas och bekanta oss med honom, säger Chris.
Lucas ansluter till laget i Gävle i eftermiddag och kommer att spela i tröja nr 52.