Rögle BK förlänger med Christoffer Rifalk
Publicerad: 2020-04-01
Christoffer Rifalk svarade för en stark debutsäsong i SHL. Rögle BK har nu säkrat upp den 23-årige målvakten för ytterligare två säsonger då man förlängt kontraktet med honom.

– Det kändes rätt självklart att förlänga när det kom på tal. Jag har trivts superbra i Rögle sen jag kom hit. Det finns bra möjligheter i klubben och jag vill vara med och bygga vidare på det vi startade i år även om slutet inte blev som vi ville, säger Christoffer Rifalk.
Kalix-fostrade Christoffer har gjort en intressant resa. Efter tre juniorår i Luleå blev det seniorspel i två säsonger i moderklubben i division 1 innan resan gick vidare till allsvenska Oskarshamn där han gjorde en mycket stark andra säsong och var med att föra laget till SHL.
Christoffer valde därefter att fortsätta i Rögle där han i vinter svarat för en mycket lovande och intressant rookie-säsong i högsta ligan.
Han fick inte lika många matcher som kollegan Roman Will men fick ändå starta i 20 matcher, vann åtta och höll nollan i två matcher och slutade på 91,6 i räddningsprocent.
– Som målvakt vill man såklart spela så mycket som möjligt men jag ser första säsongen som en liten mjukstart. Det tar lite tid att komma in i det men jag är ganska nöjd, jag höll en ganska jämn nivå. Det finns detaljer att slipa på men jag tror jag får den hjälpen framöver i Rögle. Jag trivs med Magnus (målvaktstränare Wennström) och tillsammans med Roman Will bildade vi ett bra team där vi hela tiden stöttade och hjälpte varandra, säger Christoffer Rifalk.

Han ser redan fram emot att fortsätta spela i Catena Arena inför hemmafansen:
– Givetvis är det speciellt att debutera, ta första segern och hålla nollan. Men varje hemmamatch den här säsongen har varit grym, jag har njutit av varje match. Det har varit fullsatt nästan varje gång och trycket och stämningen har varit mäktigt och unikt.
Om kommande säsong säger han:
– Vi tappar några riktigt bra spelare men jag tror alla har förtroende för att vi kommer att få ihop ett riktigt bra lag även nästa år. För egen del är jag beredd att ta en lite större roll.

Christoffer Rifalk hade egentligen ett år kvar på kontraktet men Rögles sportchef Chris Abbott ville säkra upp sin målvakt på lite längre sikt och har därför skrivit ett tvåårskontrakt, till och med 2021/22:
– Christoffer har under sitt första år i SHL visat att han har kapaciteten att bli en toppmålvakt och vi är väldigt säkra på att han kan höja sin nivå och vi ser fram emot att förlita oss ännu mer på honom framöver. Rifalk har de rätta egenskaperna för att lyckas, nämligen att jobba hårt och vara beredd att betala priset för att utvecklas och att han vill göra det med oss, säger Chris.

Fakta/Christoffer Rifalk
Född: 6 juli 1996 i Kalix
Längd/vikt: 187 cm/85 kg
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Tröjnummer: 65
Moderklubb: Kalix HF
Landskamper: 5 U
I Rögle: Kom till Rögle inför 19/20 från Oskarshamn. Stod 20 matcher i SHL i vinter, åtta vinster, två hållna nollor. 91,6 i räddningsprocent.
Aktuell: Har skrivit nytt tvåårskontrakt med Rögle BK, över säsongen 2021/22.