"Det ska bli kul att få kicka igång säsongen"
Publicerad: 2020-10-08
A-lag
Han är en av tysk hockeys stora framtidsnamn. Men hösten 2020 har inte varit normal för Moritz Seider – hemma i Tyskland väntar man fortfarande på att få starta hockeysäsongen. Nu är väntan över för Seider som ska spela i Rögle i SHL. ”Det ska bli kul att få kicka igång säsongen”, säger Moritz.

Vid förra sommarens NHL-draft överraskade Detroit Red Wings general manager Steve Yzerman många när han använde klubbens förstaval, nr 6 totalt, till att välja tyske backen Moritz Seider och skriva ett rookiekontrakt med den välväxte högerfattade försvararen.
Förväntningarna är höga på den mycket lovande backen och han spås en lysande NHL-karriär.
– Det är alltid en spelares dröm att bli vald i NHL-draften och jag var mycket glad när det hände. Jag hoppas kunna nå dit men vet att det är en lång väg och mycket hårt jobb som måste läggas ner för att det ska bli verklighet. Jag tar det steg för steg, jag är mycket glad över möjligheten att komma till Rögle och SHL och få möjligheten att lära mig en ny kultur och utvecklas som både spelare och människa och skaffa mig nya erfarenheter som kan bli värdefulla för mig i framtiden, säger Moritz.

Förra säsongen spelade han i Detroits farmarlag Grand Rapid Griffins, på 49 matcher svarade han för 22 poäng (2+20) som junior.
– Det var en omställning att komma till en ny liga och mindre rinkar. Det tog lite tid att vänja mig men till sist så är det hockey det handlar om.
I år var tanken att han skulle starta i sin gamla klubb, Adler Mannheim, men i Tyskland har man skjutit upp säsongsstarten flera gånger.
– Det har varit påfrestande att inte veta. Jag har haft en riktigt bra sommar och försäsong och känner mig otålig att få börja spela match. Så när förslaget om Rögle dök upp blev jag jätteglad. Det har varit en positiv dialog med alla inblandade och jag är mycket excalterad över att komma på plats och få lov att börja träna och spela match, säger han.
– Det var ett tag sedan jag spelade match, det var i mars innan coronapandemin slog till och ligan stängde ner. Så nu handlar det om att komma i matchform så fort som möjligt.

Vad vet du om Rögle?
– Jag har haft bra samtal med både sportchef Chris Abbott och försvarstränaren Cory Murphy. Cory känner jag sen han var med i Tysklands tränarstab i VM 2019. Jag har förstått att det är ett topplag i ligan och en bra organisation där spelare har goda möjligheter att utvecklas.
Kan du beskriva dig själv som spelare?
– Jag gillar att spela fysiskt, jag anser mig vara en tvåvägs-försvarare, har ett bra förstapass, jag ser spelet bra och gillar att hoppa med i offensiven när tillfälle ges.
Vad vill du ha ut av en säsong i Sverige?
– Först av allt ska det bli kul att lära känna nya spelare och en ny kultur. Sen hoppas jag få spela mycket matcher och att laget är framgångsrikt och att vi får ett långt slutspel. Och att jag får nya erfarenheter och kan fortsätta utvecklas till att i framtiden bli en bra NHL-spelare.

När vi berättar att det kan komma att bli lite mer publik på matcherna framöver i Sverige blir han glad:
– Det är ett bra första steg. Förhoppningsvis kan vi i Rögle spela bra så de får njuta av att se oss i rutan och framöver hoppas jag att vi kan ha mer fans på läktarna.