Leon Bristedt förlänger med Rögle
Publicerad: 2020-05-14
Nyhet
Här är ett glädjebesked – anfallaren Leon Bristedt spelar i Rögle även kommande säsong. Den 25-årige landslagsanfallaren har skrivit på ett nytt tvåårskontrakt med Rögle BK.

– Jag har haft två bra år hittills i Rögle och känner att det här kapitlet med Rögle inte är avslutat på något sätt. Jag tror vi har en bra möjlighet att göra en minst lika bra grundserie och gå långt i ett slutspel nästa säsong och det är en av de främsta anledningarna till att jag stannar, säger Leon Bristedt.
Leon kom till Rögle inför säsongen 2018/19 från fyra års spel i collegeligan och var ett ganska okänt namn. Det tog inte lång tid för Leon, som gjorde sin SHL-debut i Rögledressen, att etablera sig som en av lagets och ligans stora profiler och redan första säsongen fick han även debutera i Tre Kronor.

Leon har under de här två säsongerna i Rögle etablerat sig på den högsta nationella nivån och varit en av lagets mest produktiva spelare. På totalt 88 tävlingsmatcher i SHL:s grundserie och slutspel för Rögle har han noterats för 71 poäng varav 27 mål.
Leon, som egentligen hade ett år kvar på det gamla kontraktet med Rögle, har under våren ryktats vara aktuell för NHL-spel. Nu skriver han istället ett nytt tvåårskontrakt med Rögle och stänger samtidigt dörren för spel i NHL i vinter.
– Vi, jag och min familj, har resonerat fram och tillbaka. Vi trivs jättebra i Ängelholm och Rögle samtidigt som det råder stor osäkerhet ute i världen. Jag känner att vi i laget inte fick möjligheten att slutföra det vi påbörjat den här säsongen så vi bestämde oss för att stanna och jag får chansen att vinna något här med Rögle, säger Leon.

Rögles sportchef Chris Abbott är väldigt nöjd över att ha Leon Bristedt kvar i laget till kommande säsong:
– Vi är exalterade över att ha Leon kvar hos oss, att förlänga hans kontrakt är en tydlig signal till våra spelare, lagledning och våra fans att vi är fast beslutna att nå vårt mål med att etablera oss som ett stabilt topplag i SHL. I Leon har vi en spelare som personifierar allt vi önskar ha i vårt lag: han är professionell, otroligt skicklig och en bra ambassadör för vår organisation, säger Chris.
Det nya kontraktet gäller till och med säsongen 2021/22.

Fakta/Leon Bristedt
Född: 14 mars 1995 i Stockholm
Längd/vikt: 172 cm/86 kg
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Tröjnummer: 67
Moderklubb: Waxholm
Landskamper: 15 A, 56 junior- och ungdomslandskamper. Har spelat U17-VM, U18-VM och J20-VM.
I Rögle: Två säsonger, kom till Rögle från University of Minnesota inför 18/19. 88 matcher, 27+44=71 poäng.
Aktuell: Har skrivit på ett nytt tvåårskontrakt med Rögle BK, över 2021/22.