Ville Kolppanen förlänger med Rögle BK
Publicerad: 2018-04-12
Nyhet
En av Röglefansens favoriter återvänder till nästa säsong. Nu är det klart att finske målvakten Ville Kolppanen förlänger kontraktet med Rögle BK över nästa säsong.

– Jag är glad över att få komma tillbaka till Rögle. Det fanns tre skäl som vägde tungt för att återvända: att få fortsätta jobba med målvaktstränare Magnus, att vi kan vinna varje match och så fansen. De var otroliga och går inte att hitta någon annanstans, säger Ville efter att det nya ettårskontraktet är påskrivet.

Det finska målvaktslejonet befinner sig just nu på semester för att ladda om batterierna efter sin första säsong i svenska SHL. En säsong som först inte blev som han tänkt sig men som slutade lyckligt.
25-årige Kolppanen kom till Rögle efter tre säsonger i ryska ligan. Den tilltänkta förstamålvakten blev skadad dagarna före seriepremiären och var inte tillbaka förrän efter jul.
Men under andra halvan av säsongen hann Kolppanen visa upp sin kapacitet och stod för flera imponerande insatser. Dessutom blev han snabbt en stor favorit hos hemmafansen.
– Jag är glad att jag kunde komma tillbaka och spela hockey igen på en hög nivå. Jag trivdes enormt bra i klubben och staden och känner att vi har något bra på gång.

Under åren i Ryssland fick han jobba mycket på egen hand – i Rögle blev målvaktstränare Magnus Wennström en viktig coach.
– Även om jag bara spelade tolv matcher under hela säsongen så blev jag en bättre målvakt. Magnus har varit mycket bra för mig och jag är förväntansfull över att få fortsätta jobba med honom och bli ännu bättre.
– Jag och Justin (Pogge) trivdes bra ihop och hjälpte varandra och laget att vinna matcher oavsett vem av oss som spelade.

Ville Kolppanen ser nu fram emot en ny säsong i SHL-rinkarna i Rögles grön-vita dress:
– Vi kan göra många bra saker i Rögle. Jag vill vara frisk och hjälpa laget att spela länge nästa vår. Jag är sugen på play off, säger han.
Rögles målvaktstränare Magnus Wennström ser fram emot att få jobba vidare med Ville Kolppanen:
– Även om Ville har flera säsonger på hög nivå så är han inte så gammal. Det finns stor utvecklingspotential i Ville. Han är seriös och även om det bara blev en halv säsong så blev han bättre på de saker vi ville att han skulle förbättra. Han är extremt duktig på att läsa spelet, han är inte längst men bra på att se pucken. Han är dessutom skicklig med klubban och hjälper uteförsvaret.
– Det känns bra att han återvänder, det innebär att vi direkt kan fortsätta vårt gemensamma arbete där vi slutade, avslutar Magnus Wennström.

Fakta/#31 Ville Kolppanen Målvakt, plockar vänster Född: 5 september 1992 i Vasa, Finland. Längd/vikt: 185 cm/87 kg. Moderklubb: NoPy. I Rögle: En säsong, kom från Neftekhimik Nizhnekamsk (KHL) inför 17/18. Statistik (i Rögle): 12 spelade matcher (729:17 minuter): 2,39 insläppta/match, 90,82 i räddningsprocent, en hållen nolla. 4 utvisningsminuter.