De blir Rögles lagkaptener
Publicerad: 2018-08-23
A-lag
Valet är gjort – i morse, innan den officiella lagfotograferingen, meddelades vilka som blir årets kaptener i Rögle BK. Craig Schira blir vår lagkapten säsongen 2018-19 och assisterande kaptener är Taylor Matson, Jesper Williamsson och Ted Brithén. Valen applåderades av spelarna i omklädningsrummet.

– Vårt lag är i goda händer hos dem. Våra kaptener kommer att representera klubben och det vi står för på allra bästa sätt, säger huvudtränare Cam Abbott om kaptensvalet.
Han fortsätter:
– Craig Schira är en naturlig ledare och det var inget svårt val att välja Craig som lagkapten. Även de tre övriga i kaptenskvartetten, Matson, Jeppe och Ted är starka ledare i sig och de för in bra saker i gruppen.

Backen Craig Schira var en av tre som delade på kaptenskapet under andra halvan av förra säsongen. Nu sätts ett C på kanadensarens bröst:
– Det är en stor ära att få ett C på bröstet, faktiskt första gången i min karriär, säger den 29-årige kanadensaren och fortsätter:
– Jag testade ju på det under förra säsongens slutskede och även nu i helgen i Tyskland. Jag har alltid varit bekväm i att vara en ledare och jag får bra hjälp av Taylor, Ted och Jesper som är kanonkillar och starka ledare. Jag tror det blir ganska enkelt att leda den här gruppen, alla i laget är kanonkillar och det finns många ledare som inte har några bokstäver på bröstet, säger Craig.

Till sin hjälp får Craig tre rutinerade herrar med karaktär och driv. Taylor Matson går in på sin femte säsong i Rögle och är en av de ledande spelarna varje dag, både på och utanför isen. Nu får han en bokstav på bröstet för första gången i Rögle:
– Det känns som att det är en roll som passar mig, jag har varit kapten förut i college. Jag försöker driva laget varje dag. En fördel är att jag kan prata både engelska och svenska och det är en bra grupp. Jag är stolt och glad, säger Taylor.
Backen Jesper Williamsson:
– Det är såklart en ära att få en bokstav på bröstet. Det är en fantastiskt rolig grupp att jobba med. Jag tror inte det förändrar mig som spelare men det ska det heller inte göra, jag har ju blivit utsedd på grund av den jag är, säger han.
Centern Ted Brithén ser fram emot att vara en lagets kaptener:
– Det är alltid en ära att få vara en del av den gruppen. Vi har en bra atmosfär i gruppen redan, det är en rolig försäsong och jag ser fram emot en rolig säsong också, säger han.

Cam Abbott är mycket nöjd med hela sin grupp i omklädningsrummet:
– Vi är lyckligt lottade att ha fler naturliga ledare i omklädningsrummet som inte bär några bokstäver. Alla är ledare på sitt sätt.

Noterbart: Klubben har inte haft så många utländska lagkaptener sedan hockeyn kom in i föreningen på 50-talet. Craig Schira blir den femte. Sen tidigare har Björn Elvenes (Norge), Heinz Ehlers (Danmark), Kari Eloranta (Finland) och Eric Beaudoin (Kanada) burit C:et på bröstet.