Anton förlänger - klar för två år till
Publicerad: 2020-08-26
Nyhet
Anton Bengtsson växte ut till en viktig pusselbit i fjolårets succélag. Nu är det klart att den nyttige centern blir kvar i Rögle ett bra tag till då han förlängt nuvarande kontrakt med två år till, över säsongen 2022-23.

– Det känns jättebra att ha det klart redan. Vi har haft ett bra snack, jag känner mig uppskattad och att man vill ha kvar mig. Så det var inget att fundera på, säger Anton Bengtsson. Anton värvades till Rögle från HV71 inför förra säsongen. En rutinerad och pålitlig tvåvägscenter med en massa viktig rutin (nästan sju hela SHL-säsonger och närmare 400 grundserie- och slutspelsmatcher i SHL) som blev en viktig pusselbit i laget då han kunde användas i många olika roller. Han spelade samtliga 52 grundseriematcher och var en pålitlig spelare hela tiden.
– Förra säsongen var fantastisk och det känns jättekul att få vara med och fortsätta resan som laget och föreningen har påbörjat, säger Anton som hunnit bli 27 år.

Trots att han nu går in på sin nionde säsong i SHL så är Anton fortfarande hungrig och sugen på att utvecklas som spelare.
– Jag trivs i den roll jag har men jag vill utveckla mitt spel ännu mer, ta större ansvar i offensiven och bli en ledare i laget, säger han.
Sportchef Chris Abbott är mycket nöjd med att redan nu ha säkrat upp Anton för ytterligare två säsonger efter den här:
– Anton är precis den typ av spelare och person som vi strävar efter att ha hos oss i Rögle. Han är mycket professionell, tävlar varje dag och i våra ögon har han utvecklats till en av SHL:s bästa och mest ansvarstagande tvåvägs-centrar. Han är även en utmärkt förebild som våra yngre spelare kan se upp till, säger Chris.

Fakta/#28 Anton Bengtsson
Född: 13 maj 1993 i Nässjö
Längd/vikt: 182 cm/80 kg
Position: Forward
Skjuter: Vänster
Moderklubb: Nässjö HC
Landskamper: 5 A-landskamper
Till Rögle: Kom till Rögle inför säsongen 19/20. Spelade samtliga 52 matcher i grundserien i fjol, noterades för fem mål och sju assist, totalt 12 poäng. Har spelat totalt 376 grundseriematcher samt 51 slutspelsmatcher i SHL för HV71 och Rögle. Vann SM-guld 2017.
Aktuell: Har förlängt kontraktet med Rögle med ytterligare två säsonger efter denna, till och med 2022/23.