Rögle BK förlänger med Chris och Cam
Publicerad: 2020-03-26
Nyhet
De har varit frontfigurerna i Rögles sportsliga elitverksamhet sedan november 2017 och etablerat klubben i SHL:s toppskikt. Nu är det klart att bröderna Abbott, sportchef Chris och huvudtränare Cam, fortsätter resan i föreningen. Rögle BK har förlängt kontrakten med både Chris och Cam till över säsongen 2022/23.

– Vi är jätteglada att redan nu kunna presentera förlängningen med Chris och Cam Abbott. Det känns otroligt bra att ha kontinuitet i en verksamhet och jobba vidare på den resa som påbörjades för 2,5 år sedan. Både Chris och Cam har på ett imponerande sätt växt in i sina roller och med sitt driv och engagemang är de två av flera viktiga pusselbitar i den sportsliga organisationen, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch.
Han fortsätter:
– Förlängningarna visar också att vi som förening håller fast vid den inslagna riktningen och målsättningen att etablera oss som ett stabilt topplag i SHL.

Det var i november 2017 som tvillingarna Chris och Cam Abbott återvände till Rögle BK för två helt nya roller för de kanadensiska bröderna. Chris som sportchef och Cam tog över rollen som huvudtränare.
Det kortsiktiga målet var att rädda kontraktet den säsongen men långsiktigt handlade det om att etablera Rögle BK som ett topplag i SHL. De två senaste säsongerna har Rögle nått slutspel och den senaste säsongen slutade man trea i grundserien vilket är klubbens bästa placering i högsta serien och även rekord i antalet poäng (92) samt kvalificering till CHL nästa säsong.

Egentligen har både Chris och Cam ett år kvar på det ursprungliga kontraktet men under vintern har Rögle och bröderna pratat om att förlänga samarbetet. Det nya kontraktet sträcker sig över tre säsonger, till och med 2022-23.
– Det har varit en ära att få jobba i Rögle så här långt och det var naturligt för mig att förlänga samarbetet. Det är ett roligt och utmanande jobb, jag är glad över hur organisationen utvecklats och jag ser fram emot att jobba vidare i Rögle mot vårt mål som är att vinna ett mästerskap här, säger sportchef Chris Abbott i en kommentar.
Tränare Cam Abbott:
– Jag tycker att kontinuitet är viktigt i en organisation. Jag är stolt över den utveckling som vi haft den här tiden och jag ser fram emot att fortsätta resan tillsammans med resten av staben som vi påbörjat. Jag tror vi lyckats etablera oss som en organisation dit spelare, både lokala och utifrån, vill söka sig till för att ha roligt, jobba hårt och utvecklas, säger Cam.