Kjell Nilsson har avlidit
Publicerad: 2018-01-13
Rögle BK
Rögle BK har sorg. Kjell Nilsson, en av klubbens och svensk ishockeys stora profiler både som spelare och ordförande, avled på fredagen efter en tids sjukdom.

Kjell Nilsson föddes den 2 augusti 1943 i värmländska Karlskoga. Det var också där hans långa och framgångsrika karriär inom svensk ishockey inleddes. Moderklubben blev IFK Bofors och Kjell var tidigt en stor försvarstalang. Han vann bland annat TV-pucken två gånger för Värmland och fick dra på sig landslagströjan redan som junior.

Han värvades från KB63 till hårdsatsande Rögle BK av Gösta ”Pollenkungen” Carlsson 1963 och blev lagets lagkapten säsongen 63/64. Han ledde Rögle till klubbens första serieavancemang någonsin, från division 3 till division 2. Han lämnade Rögle men återvände två säsonger senare då Rögle spelade i högsta serien.

Kjell Nilsson hade en lång och framgångsrik karriär som spelare (18 seniorsäsonger) och fortsatte att verka inom hockeyn efter den aktiva karriären som tränare och ledare.

Samtidigt gjorde Kjell Nilsson civil karriär inom den svenska försvarsmakten och då i Flygvapnet. Även där var han framgångsrik och uppskattad och nådde generallöjtnants grad som befäl och jobbade flera år på Högkvarteret.

Han lämnade Flygvapnet 2000 men fortsatte att arbeta i svensk ishockey. Han var ordförande i Svenska Ishockeyförbundet 2002-2004 och 2005 valdes han som ordförande i Rögle BK vilket han var till 2009.
Under Kjell Nilssons tid som ordförande i Rögle gick klubben upp i dåvarande Elitserien och han var också med om ombyggnationen och moderniseringen av Lindab Arena.
Kjell Nilsson var en uppskattad och närvarande ordförande som gärna var med och hjälpte till i vardagen när det behövdes. Kjell och hustrun Maud bodde i Stockholm men hade sommarställe på Bjärehalvön och även efter sin tid i Rögle BK var han gärna på plats i Lindab Arena för att följa sitt kära Rögle BK.

För några år sedan drabbades Kjell av sjukdom men som den tävlingsmänniska han var så tog han den kampen också. Till sist fick han ge sig och på fredagen somnade han in.
– Det är en sorgens dag. Våra tankar går främst till Kjells närmaste anhöriga, hustru och barn, som förlorat en livskamrat och fader. Kjell har gjort oerhört mycket för Rögle BK och svensk ishockey och kommer för alltid att minnas som en god ambassadör för oss i Rögle BK, säger Rögles ordförande Håkan Eriksson.

Kjell Nilsson blev 74 år. Rögle BK beklagar sorgen och våra tankar går närmast till Kjells hustru Maud och familjen samt vännerna.