Rögle föll mot Ambri-Piotta
Publicerad: 2016-08-31

Efter fyraraka segrar kom Rögles första förlust på försäsongen på onsdagskvällen. Schweiziska NLA-laget Ambri-Piotta vann en tempofylld, intensiv och stundtals småirriterad tillställning med 4-1 (1-0, 1-0, 2-1).

Matchen mot Ambri-Piotta blev den tuffaste hittills för Rögle under den här försäsongen. Det schweiziska NLA-laget, med bland annat finländske målskytten Janne Pesonen (i Skellefteå i fjol) spelade intensivt och rejält.

Tränare Anders Eldebrink trodde före nedsläpp att det skulle bli en hel del spel i egen zon och att defensiven skulle testas. Och nog testades Rögle.

Rögle klarade sig bra i defensiven i första perioden. Man spelade aggressivt och rejält. Ambri tog dock ledningen. I spel 4 mot 4 förlorade Rögle en tekning i egen zon, det blev skott direkt och returen gick ut till Jason Fuchs som satte pucken otagbart över Oscar Dansk i Rögles mål efter drygt nio minuter.

Mathias From hade ett bra genombrott men skottet gick utanför och Bryan Lerg kunde petat in en kvittering när hemmamålvakten släppte en retur från kortsargen mellan benen ut till Lerg. Men Sandro Zurkirchen hann sätta sig på pucken.

Rögleanfallaren Taylor Matson fick utgå redan efter drygt tre minuter sedan han i hög fart snubblat på en klubba och brakade handlöst rakt in i sargen.

Han skadade sig i foten men det är oklart hur illa skadan är.

Åttonde back Alen Bibic fick gå in som vänsterytter medan Simon Ryfors tog Matsons plats i kedjan med Lerg och Jack Connolly.

Trots power play-spel i de första fyra minuterna fick inte Rögle till någon riktig kvitteringschans men istället kunde hemmalaget utöka till 2-0 på en snabb spelvändning precis när man blivit fulltaligt. Oscar Dansk räddade första läget men pucken petades förbi honom och gick precis över mållinjen.

Oscar Dansk fick jobba hårt i andra perioden. Hemmalaget kom i våg efter våg, ofta tack vare onödiga pucktapp av Röglespelarna. Rögletränaren Anders Eldebrink tog time out innan halva perioden var spelad för att försöka rätta till saker.

Trots spelövertag och 16-6 i skott till Ambri stod det ändå bara 2-0 till hemmalaget.

I tredje drog Röglespelare på sig tre raka utvisningar de första dryga åtta minuterna och irritationen steg bland de svenska gästerna. Vid tredje utvisningen pratade sig Cade Fairchild till ett personligt matchstraff.

Rögle klarade 3 mot 5 (trots att en spelare inte hade klubba) i drygt en minut men i spel 5 mot 4 sköt Matt D´Agostino 3-0 bakom Oscar Dansk som kämpat heroiskt mellan stolparna.

Rögle tog Oscar med drygt fyra minuter kvar men istället för reducering gjorde Jason Fuchs 4-0 i tom bur. Rögle fortsatte spela med tom bur och Kevin Marshall reducerade till sist till 4-1 med två minuter kvar.

Men mer blev det inte och Rögles första förlust på försäsongen efter fyra vinster var ett faktum.

Rögle vilar nu en dag innan det är match mot Kloten på fredag kväll.

TRÄNINGSMATCH: Biasca (i Schweiz)

Ambri-Piotta-Rögle 4-1 (1-0, 1-0, 2-1)

Första perioden: 1-0 (9.22) Jason Fuchs i spel 4/4.

Andra perioden: 2-0 (4.24) Janne Pesonen.

Tredje perioden: 3-0 (9.52) Matt D´Agostino, i spel 5/4, 4-0 (15.56) Jason Fuchs, i tom bur, 4-1 (17.52) Kevin Marshall (Jack Connolly/Dominik Granak) i spel 6 mot 5.

Utvisningar, Ambri-Piotta: 10x2 min.

Rögle: 8x2 min, 1x10, 1x20 (David Åslin 2, Alen Bibic 2, Kevin Marshall 2+2+2+10, Ludvig Claesson 2, Cade Fairchild 2+20, Christopher Liljewall 2)

Skott: 31-38 (7-11, 16-6, 8-21)

Så spelade Rögle:

Målvakt: Oscar Dansk (Lars Volden).
Backar: Kevin Marshall- Cade Fairchild, Almen Bibic-Dominik Granak, Anton Cederholm-Ludvig Claesson, Timothy Liljegren.
Kedjor: Ludvig Rensfeldt-Christopher Liljewall-Mathias From, Bryan Lerg-Jack Connolly-Taylor Matson, David Åslin-Filip Karlsson-Sebastian Wännström, Daniel Sylwander-Simon Ryfors-Viktor Lindgren.
Extra back: Alen Bibic.
Vilar: Jesper Williamsson, Patrick Cehlin, Sebastian Collberg.
Saknas i Schweiz: Felix Schütz (OS-kval med Tyskland), Victor Laz (skadad).

CAMP PARTNERS: