Daniel Bertov klar för Rögle BK
Publicerad: 2018-05-11
Nyhet
En 25-årig stark tvåvägsback blir Rögles sjätte nyförvärv inför kommande säsongen. Daniel Bertov från Leksand har skrivit på ett tvåårskontrakt med Rögle BK.

– Jag känner att jag haft en bra utveckling under mina år i Leksand och är nu redo för nästa steg i min karriär. Efter att ha suttit ner med Chris (Abbott, sportchefen) känner jag att jag vill vara med på den spännande resa som Rögle gett sig in på. Jag har fått en bra bild av klubben och ser fram emot att ansluta till organisationen, säger Daniel Bertov.

Rögles sportchef Chris Abbott är glad över att få den 25-årige HV-produktens signatur på ett kontrakt:
– Daniel är en bra skridskoåkare och en fysisk och aggressiv försvarare som även visat en offensiv kompetens från blålinjen. Jag har följt Daniel under våren och är glad över att få honom till oss, säger Chris.

Daniel Bertov kommer ursprungligen från Jönköping och är fostrad i HV71 där han dock aldrig spelat seniorhockey. SHL-debuten gjorde han i Färjestads dress som sistaårsjunior.
Därefter blev det division 1-spel i olika föreningar innan Leksand plockade upp honom innan transferfönstret stängde i februari 2016. Daniel var med och spelade upp Leksand i SHL och har sen varit kvar i Dalarna i två hela säsonger.
– Jag har haft en bra tid i Leksand. Jag är väl en klassisk tvåvägsback som prioriterar försvaret men hänger gärna med i anfallen om tillfälle ges. Jag har mött Rögle många gånger i olika sammanhang och ser fram emot att få Lindab Arena som hemmaplan. Det är många positiva förändringar på gång, säger Daniel.

Intresset för Daniel har varit stort och sportchef Chris Abbott är glad över att den kapable backen valde Rögle:
– Vi kommer att ha stor nytta av Daniel. Precis som flera andra har han sett förändringarna som sker hos oss och vill vara med på resan.
Kontraktet med Rögle är på två år och sträcker sig över säsongen 2019/20.
Bertov blir Rögles sjätte nyförvärv. Sen tidigare har man värvat backen Kodie Curran, Storhamar och anfallarna Christopher Bengtsson, Södertälje, Leon Bristedt, University of Minnesota, Daniel Zaar, Malmö och Mattias Sjögren, Zürich.

Fakta/Daniel Bertov
Född: 23 september 1992.
Längd/vikt: 182 cm/85 kg.
Position: Back.
Skjuter: Vänster.
Moderklubb: HV71.
Landskamper: -
Draftad: -
Karriär: En HV71-produkt som lämnade moderklubben som J20-spelare. Spelade sitt sista juniorår i Färjestad där han även fick göra SHL-debut. Efter knappt fyra säsonger i olika division 1-klubbar hamnade han i Leksand i februari 2016 och var med och spelade upp Leksand i SHL. Har tillhört Leksand sedan dess och har bland annat en hel SHL-säsong innanför bältet med Leksand.
Aktuell: Har skrivit ett tvåårskontrakt med Rögle BK.