Skön seger för Rögle mot Ambri
Publicerad: 2015-09-05

Rögle svarade för en mycket bra insats i den femte och näst sista matchen på försäsongslägret Resurs Bank Camp. Rögle slog NLA-laget Ambri-Piotta med 4-0 (1-0, 1-0, 2-0) och tog därmed sin andra seger i Schweiz.

För första gången den här säsongen ekade Rögles speciella segersång i Rögles omklädningsrum efter en match. Daniel Sylwander ledde sången som innebar en grön-vit seger.

- Vi måste lära alla de nya i laget hur den går så de kan den när serien har startat, sa Daniel Sylwander efter att sången ekat högt i betongutrymmena under huvudläktaren i Ambris hemmaarena.

Det blev en bra lördag kväll för Rögle. Laget stod för en stabil och helgjuten insats med många glädjeämnen. Efter en öppen första period där Rögles målvakt Lars Volden gjorde flera viktiga räddningar tog Rögle över matchen helt.

Det var stabilt försvarsspel över hela banan, Rögles power play satte press på Ambri varje gång, man vann tekningar och dessutom var det bra trafik mot motståndarmålet.
- Mer trafik mot mål efterlyste vi efter Lausanne-matchen. Det känns riktigt skönt att lämna med en sådan insats i ryggen. De saker vi pratade om innan och under matchen rättade vi till och det gav resultat, sa tränaren Mikael Gath nöjt.

Trafiken in på mål gav utdelning direkt. Matchen var knappt sju minuter gammal när Daniel Sylwander tryckte in inledningspucken för Rögle, en retur på egen styrning. Sylwander verkar trivas i den här hallen.
- Jag gjorde mitt första mål i A-laget just här för fem år sedan. Känns skönt med starten vi fick, Lars räddar oss och vi tar ledningen, sa Sylwander.

Lars Volden var riktigt bra i Röglemålet den här aftonen. I första perioden stod han för en handfull riktigt bra räddningar och såg till att Rögle kunde gå till pausvila med 1-0-ledning.
- Jag kom bra in i matchen när jag fick göra några tidiga räddningar. Sen tyckte jag att vi gör en stabil insats rakt genom, det var bra både defensivt och offensivt, sa Lars Volden.

Röglemålvakten fick den här kvällen spika igen helt och hålla nollan.
- Det är såklart skönt att hålla nollan efter att ha haft en lite jobbig start på säsongen, sa han.

I andra kom Rögle ut bra, man inledde i power play och etablerade ett rejält tryck men fick ingen utdelning. Men på periodens andra power play satt 2-0, Ludvig Rensfeldt var skoningslös i skottet efter fint förspel av Sebastian Wännström och Christopher Liljewall.

Rögle ägde resten av perioden och borde gjort fler mål.

Rögle fortsatte att föra matchen i sista även om hemmalaget kom upp lite. Mdn mitt i tredje perioden avgjordes matchen definitivt. Först satte Filip Karlsson distinkt 3-0 med en backhand i nättaket när han blev frispelad i box play och minuten senare dundrade Taylor Matson in 4-0 efter att ha fått pucken serverad av en hemmaspelare.

Alla spelare var bra men Lars Volden som höll nollan förtjänar ett omnämnande. Dessutom fortsätter de fyra juniorerna att övertyga, Ludvig Claesson som back samt kedjan med Filip Karlsson, Ludvig Elvenes och Erik Santesson. Kedjetrion spelade för tredje matchen i rad tillsammans och fortsätter att övertyga.

Spelarna har bra kemi och hittar varandra hela tiden. Mot Ambri fick man dessutom utdelning i form av mål. Även Ludvig Elvenes kunde hamnat i målprotokollet men han blev upphakad i skottögonblicket.
- De skapar chanser, de ordnar utvisningar. Helt klart spetsar juniorerna till konkurrensen, höll tränare Mikael Gath med om.

Rögle avslutar Resurs Bank Camp på söndag med match mot Langnau (kl 15.45) innan man reser hem till Sverige och Ängelholm.

Fakta/Resurs Bank Camp, träningsmatch

Ambri-Piotta-Rögle 0-4 (0-1, 0-1, 0-2)

Första perioden: 0-1 (6.53) Daniel Sylwander (Alex Aleardi/Emil Kristensen).

Andra perioden: 0-2 (3.59) Ludvig Rensfeldt (Sebastian Wännström/Christoffer Liljewall) i spel 5 mot 4.

Tredje perioden: 0-3 (12.28) Filip Karlsson (Jens Hellgren/Erik Santesson) i spel 4 mot 5, 0-4 (13.32) Taylor Matson utan ass.

Skott: 29-32.

Utv, Ambri: 5x2 min.

Rögle: 4x2 min (Almen Bibic 2, Taylor Matson 2, Christopher Liljewall 2, Kelsey Tessier).

Så spelade Rögle

Målvakt: Lars Volden (Oscar Dansk).

Förstafemman: Jesper Williamsson, Jens Hellgren, Christopher Liljewall, Jack Connolly, Ludvig Rensfeldt.

Andra femman: Alen Bibic, Rasmus Bengtsson, David Åslin, Taylor Matson, Sebastian Wännström.

Tredje femman: Ludvig Claesson, Erik Santesson, Filip Karlsson, Ludvig Elvenes.

Fjärde femman: Almen Bibic, Emil Kristensen, Alex Aleardi, Kelsey Tessier, Daniel Sylwander.

Extra forward: Viktor Lindgren.

Vilade: Kevin Marshall, Dominik Granak, Ivan Baranka, Patrick Cehlin, Jesper Jensen, Jordan Smotherman